30. November 2020 kl. 11:49:30
forum.svartkrutt.net

Author Topic: Sabelbajonett M/1860 med stålbalg  (Read 1373 times)

20. March 2020 kl. 10:37:29
Read 1373 times

Øyvind F.

Administrator
På en auksjon for en stund siden la jeg merke til en sabelbajonett Modell 1860 med stålbalg. I norsk sammenheng peker stålbalg og denne typen bajonett i retning av artilleriet.

Jeg fikk ikke sett bajonetten eller balgen annet enn på bilder før auksjonen, men så av lengden på grepet på bajonetten at den ikke kunne være til en M/1862/66 artillerikarabin. Jeg hadde derfor et vagt håp om at bajonetten kunne være til den svært sjeldne artillerikarabinen M/1857/59, der ti av bajonettene ble levert med stålbalg.

(Beklager bildekvaliteten, bildene er tatt med mobiltelefon.)

Jeg la inn et bud og vant. Etter at bajonetten hadde vært savnet i posten en ukes tid, så kom den i hus i går. Jeg kunne raskt konstatere at bajonetten ikke var en M/1857/59, for serienummeret var høyt i Remington rolling block-serien. Men balgen var mer interessant. Bajonettene til artillerikarabin M/1857/59 og M/1862/66 har lik klinge, så den kan i teorien ha tilhørt begge. Om balgen er norsk, da. Flere land brukte lignende balger, blant annet Frankrike.

Nummeret 12 er slått inn på ene siden. Dersom dette er våpennummeret, så har det trolig ikke vært en M/1857/59, for karabin nr. 12 var en kavalerikarabin (artillerikarabinene er egentlig forandrede kavalerikarabiner er derfor nummerert i samme serie som kavalerikarabinene).

Jeg sjekket deretter oversikten over 4''' kavaleri- og artillerikarabiner, og nr. 12 var faktisk en artillerikarabin som ble utlevert til Christiansands Arsenal i 1867. Her fikk den ikke bli lenge, for et par år senere ble den sendt inn for å forandres til Lunds mekanisme.

Artillerikarabinene ble kun brukt av 5. artilleribataljon, som hadde to batterier: 10. batteri i Christiansand og 11. batteri i Bergen. På andre siden av balgen finner jeg en vag merking som ser ut som 5 11 D. Kan dette stå for 5. artilleribataljon 11. batteri kompani D? Det betyr i så fall at balgen har havnet i Bergen, trolig etter Lund-omgjøringen.

Er det noen som kjenner til hvordan stålbalgene til de norske artillerikarabinene ble merket eller har noen formening om hva dette kan være?
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

22. March 2020 kl. 14:01:29
Reply #1

Tinytim

Jeg vet ikke hvordan de er merket, men munnblikket skal være todelt, og den nederste delen formet som en hestesko.

22. March 2020 kl. 18:17:27
Reply #2

Øyvind F.

Administrator
Munnblikket er to-delt, men det er vel de fleste slike stålbalger pga. fjærene på begge sider som holder bajonetten på plass. Hvilken del er det du mener skal ha hesteskoform?

Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

22. March 2020 kl. 18:32:23
Reply #3

Tinytim

Det er den delen nederst på bildet ditt.
Bildet lånt fra Per Holmbäck sin side om bajonetter.

23. March 2020 kl. 13:58:46
Reply #4

Øyvind F.

Administrator
Jeg har en følelse av at min balg stammer fra Frankrike, og at det kan være en fransk M/1842. Jeg har sett tosifrede nummer i omtrent samme størrelse og på samme sted på de franske, som er nokså like 12-tallet på min.
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

30. March 2020 kl. 23:01:35
Reply #5

Trond

Jeg regner med at du fikk den fra Christianias siste auksjon. Jeg så på den og regnet også med at det var en franskmann og ikke en til M1862 karabinen. Jeg har faktisk aldri sett den norske balgen 'in real life', men har bajonetten med det korte treverket. Dessverre er den forniklet og supersjelden.

01. April 2020 kl. 13:38:18
Reply #6

Øyvind F.

Administrator
Det stemmer, heldigvis ble ikke prisen veldig avskrekkende. Den norske balgen er ganske sikkert kopiert fra den franske M/1842, men utformingen på tuppen ser ut til å være litt forskjellig.
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.