Kuler til 18 lødig

Started by Brassica, 15. June 2020 kl. 7:50:51

Previous topic - Next topic

Brassica

Jeg har kjøpt en 1849 modell i kaliber 18 lødig, det er gevær nummer 63 i Romerikske Lette Infanteri Corps, Eidsvolske Compagnie. Våpenet er meget pent både fra utside og innside, og meningen er å skyte med børsa, både for moro skyld og i konkurranse. Så spørsmålet er, hvor kan man få kjøpt kuler, evt. støpetang som passer? Og er sveitser no. 4 passende krutt? Ser fram til å høre fra dere!

nevS

Bilder er viktig kjenner jeg

Hilsen en eidsvolling
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Terje A

Vil anbefale deg å kontakte accuratemoulds, de er utrolig dyktig og rimelig.

Legg gjerne ut bilder av børsa
Helsing eidsvolling

SB

Får vel kjøpt god tang på nettbutikken her.
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

Torgeir

Nei, for den har vært utsolgt i aldri den tid.
Torgeir

Brassica

Takker for info, bilder kommer.

Brassica

Takk for tips, ser at de har flere ulike størrelser på tang for 18 lødig, hvordan vet man hvilken man skal velge?

Eyeflow

Der er en Lee minie tang som relativt enkelt kan modifieres. Flere som bruker den. (finner ikke typer just nå.)

Du kan og se på https://huntershouse.dk/kat1035-St%C3%B8bet%C3%A6nger/. Dem lister en tang for Norsk kammerladder.

/mats
/
mats

Terje A

Ville tatt en prat med noen som kjenner til 18 løding enn meg, søk eventuelt på forum etter informasjon om dimensjoner og vekt

Øyvind F.

Merk at kammer- og løpsdimensjoner kan variere ganske mye fra kammerlader til kammerlader. Original kulediameter – både for rundkulene og spisskulene – var 17,26 mm, men da var det forventet en papirvikling rundt kula. Med papirvikling skulle kulene være omtrent 17,73 mm. svartkrutt.net-kuletanga som ble solgt i butikken var 17,7 mm, og disse kulene har gitt fin presisjon i mine geværer. Som regel blir presisjonen best når jeg bruker en melkekartongkopp som sentrerer kulene i kammeret. Rundt 80–85 grains sveitser 4 gir god presisjon i de fleste av mine geværer.

Ellers er det en del informasjon om kulene i videoene om papirpatroner til kammerladningsgeværene: https://www.youtube.com/playlist?list=PL0xOGncrCkLKFhrctdXH96weqBd_JCPu2
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Brassica

Takker for nyttig informasjon, da blir det å anskaffe støpetang! Vet du om det er baner for svartkrutt åpne i østlandsområdet?

Brassica

Takker, skal sjekke, blir å anskaffe støpetang rimelig snart:)

Brassica

....og her kommer bilder av kanonen.

Johnny Stentoft

Det er lidt spænde ting i skriver om .om kammerladningsgeværmilitær  her inde.leder selv om læse stof på nettet. Her en lille  historie. Hvad jeg finder i Jylland  Danmark jeg søger og leder efter ting fra 1864 .for lid over  3 måneder siden fandt jeg en gamle kammerladningsgevær .hold op tænkte  .nået jeg ik hade  set før så måtte  jeg ind og finde ud af hvad  for en model jeg fandt der. jeg søgte lidt historie  oppe fra jer på jeres hjemmeside. Vild spænde  fånde ud af det for en model 1855.spænde  tænke  jeg  så mangler kun en støbetang  . Men den hade jeg  fandt jeg ud af.men rundt  kugle tang  . Gamle  tang. Org . Så nu skal det ud og blive luftet  .hilsen fra Johnny Vejle  DK

Øyvind F.

Rundkuler fungerer helt fint. De fleste skudd som ble avfyrt militært var med rundkuleammunisjon. Spisskuleammunisjonen lå stort sett på lager til den ble solgt ut til sivile.

Legg gjerne ut et bilde av kammerladeren din!
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.