Kadettgeværer til sjøkrigsskolen i 1845

Started by Øyvind F., 02. August 2020 kl. 17:27:11

Previous topic - Next topic

Øyvind F.

Opp fra arkivenes mørke har det dukket opp noe som trolig er en ny, norsk militær geværmodell: kadettgevær for sjøkrigsskolen eller sjøkrigsskolegevær om du vil. Dette baserer jeg på følgende korte brev fra KV til Marinen som jeg fant på Statsarkivet i Kongsberg:

1. Til Marinens tøymester fra direktør Holst ved Kongsberg Våpenfabrikk den 10 februar 1845:

«De bestilte 30 Stk Kadetgeværer antages at blive færdige her ved Mars Maaneds Udgang, og kunne strax blive sendte til Kristiania for derfra at blive sendte til Fredriksværn, da Fabrikken ikke har Anledning til at faa dem sendte mere direkte.

Underskrevne har intet imod at Besigtigelsen foretages i Fredriksværn, naar dette indrettes saaledes, at Fabrikken derved ikke faaer forøgede Udgifter fexs ved Transport af kasserede Dele, istandsættelse o.s.v.

De 13 større Geværer [kunde] leveres naar som helst.»

2. Så skriver KV til sjøkadettkorpset den 26. mai 1845:

«Ifølge Anmodning fra Marinens Tøimester følger hoslagt Regning paa de herfra leverede 30 Kadetgeværer».

De 30 geværene var høyst sannsynlig munnladningsgeværer, for om det var kammerladningsgeværer så ville dette vært nevnt. Siden det nevnes «større Geværer», så var de trolig mindre enn Marinens andre geværer.

Det skulle ikke forundre meg om det finnes noen av disse geværene i samlinger rundt om. Er det noen som har forslag til noe som kan passe?
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Øyvind F.

Dette bildet, som Trond la ut for et par år siden i en annen tråd, viser en gruppe sjøkadetter rundt 1865.

Alle har tilsynelatende kammerladningsgeværer, men jeg er litt usikker på kadetten som sitter på gelenderet, lent inn til døren. Er det en munnlader han har i hendene? Kaliberet ser nokså smått ut.

Her er et større utsnitt:

Øyvind F. - forum admin

Øyvind F.

Jeg overså ett av brevene som omhandlet disse geværene, men nå har jeg ikke mer informasjon.

Fra KVs direktør Holst til Marinens tøymester 8. april 1845:

«Før jeg modtog Deres Brev af 17de f. M. vare Piberne til Marinens Kadetgeværer prøveskudte hvilket maatte skee før de bleve beisede, og desuden Geværerne besiktigede af Rustmesteren. De ere udfærdigede til avhentning. Til Løitnant Landmark er leveret 60 Geværer til besiktigelse.

Jeg haaber at snart at have den Fornøielse at see Dem her for da at kunne mundtlig afgjøre flere Ting»

«f. M.» = står for «forrige måned»

«Beisingen» viser til det vi kaller brunering i dag, så pipene var altså høyst sannsynlig brune.

De 60 geværene som nevnes er trolig vanlige glattløpede Modell 1843 som ble produsert parallelt med kadettgeværene.
Øyvind F. - forum admin