Hjertelig takk for informasjon munnlader!
Som nevnt tidligere i tråden, så har jeg også fått informasjon fra en meget god kilde om at merkingen på kården kan være svensk. I følge denne informasjonen er merkingen en «Rotemärkning» og «HR JC N104» skal stå for «Helsinge Regemente, Jerfsö Compani, No 104». Hvis så er tilfelle, så gjør dette kården meget interessant ut fra et historisk perspektiv.
Helsinge regemente deltok blant annet i flere slag under den Store nordiske krig, og var en del av Armfeldts tropper som angrep Trøndelag i slutten av august 1718. Regementet deltok også i Armfeldts katastrofale tilbaketog over Tydalsfjellene i Trøndelag, og ble påført store tap. Totalt omkom 1226 soldater fra Helsinge regemente i forbindelse med det svenske angrepet på Trøndelag (fritt fra Wikipedia).
I det svenske Riksarkivet har jeg funnet informasjon, etter å ha fått tips om nyttige kilder, som jeg tror kan være knyttet til «Helsinge Regemente, Jerfsö Compani, No 104», se bilde. Jeg er imidlertid ikke sikker på om dette er relevant og om jeg er på rett spor, men spennende er det!

Ellers har jeg i svært liten grad sett merking på svenske m/1685 kårder, og det får meg til å anta at denne type merking er sjelden. Har jeg rett i min antagelse?