30. November 2020 kl. 12:23:58
forum.svartkrutt.net

Author Topic: Brunering av antikke våpen  (Read 1114 times)

09. August 2020 kl. 10:35:36
Read 1114 times

to-har

Er det greit å brunere antikke våpen, for eksempel en kammerlader eller Remington, som er slitne og i utgangspunktet har mistet mye samlerverdi pga rust og smergling av tidligere  eiere? Hvor går grensen for hva som er greit? Spør for en venn.

09. August 2020 kl. 16:27:32
Reply #1

Roy-Terje Kjoberg

Det vil ikke akkurat øke samleverdien, men tar seg definitivt bedre ut som veggpryd. Hva man gjør med sine egne våpen er jo opptil en selv. På bygdene endte mange løp og mekanismer i sin tid opp som armering i både fjøs og husmurer uten at noen dengang løftet et øyenbryn.
« Last Edit: 09. August 2020 kl. 16:28:33 by 1708 »

13. August 2020 kl. 18:06:10
Reply #2

TMB

Ofte så er løpene pusset blanke med smergelpapir, og bærer preg av dype langsgående riper.
(ikke orginalt det heller)
Så om det gjøres rett så ser jeg ikke noe problem å gjøre slikt.
De børsene med høy samleverdi er som oftes i trygge hender fra før.

10. September 2020 kl. 8:57:16
Reply #3

to-har

Ok, min "venn" har et gammelt vrak, så da vil jeg forsøke å brunere. Hvilket stoff er det beste til å få en pen og jevn brunering? Tips tas i mot med takk.

12. September 2020 kl. 13:11:03
Reply #4

Øyvind F.

Administrator
Jeg har brukt Laurel Mountain Barrel Brown & Degreaser, som krutnarr har brukt i denne tråden, med godt resultat. Det er enkelt å bruke, selv for amatører. Jeg har tatt inn en del flasker Barrel Brown & Degreaser som er på vei over Atlanterhavet. De blir tilgjengelige i butikken så snart jeg har dem i hende.
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.