Svensk Krigs Skole Karbin.

Started by BEN74, 02. September 2020 kl. 18:55:22

Previous topic - Next topic

BEN74

Jeg la merke til denne Karabinen på antikkevapen.no. Den har vert til salgs der i ca. et år nå, men jeg hadde ikke sett nøye på den før nå. Så at stokkdisken var merket Ks. som jeg trodde stod for krigs skolan. Satset på at jeg husket rett og kjøpte den. Fikk den for 7k med porto. Fikk heldigvis bekreftet det var Krigs skolen av Svenske samlere som sa den var veldig sjelden. Fikk den i dag og så at siktet var annerledes enn det jeg husker de var på M1864-68-85 karbinene. Har noen sett dette siktet før?

Hilsen BEN74.[/img]

BEN74

Resten av bildene.

BEN74

Her er bilder av et vanlig M1864-68-85 karabin sikte. Bilder lånt fra http://www.schweden-kavallerie.de/

BEN74

Blir bare mer forvirret til mer jeg studerer denne karabinen.
Løpet er merket 1869 under for treet?
Ble disse laget fra grunn av i 1869?
Det pleier som regel å stå årstallet her fra når M/1864 børsa som er bygget om ble produsert.

Den er nummer lik, Nr.705 på alle deler.

Reim festet er flyttet og ,det er et hull i for treet som ser ut som det kan ha vert til et reim feste?
Jeg forstår ikke hva ellers det kan ha vært til?

Noen som blir klok på denne børsa?

Hilsen BEN74

jopesj

Hei, for meg ser det ut som en helt standard M/1864-1868-1885.
Det er så vidt jeg forstår  en konvertering av modellen M/1864-1868 som skjedde cirka1885, så da er det jo ikke noe feil ved at løpet er produsert og merket med 1869.

TIl orientering kan jeg nevne at jeg har eksakt samme sikte på min M/1870 karabin.

Jeg legger ved en link til en fin oversikt over svenske Remingtongeærer: http://www.gotavapen.se/gota/artiklar/remington/remington.htm

PS! Jeg vurderte å kjøpe den selv, men du kom meg i forkjøpet!  ;)

Hilsen Jopesj
Jopesj

BEN74

Hei Jopesj. Det pleier vanligvis å stå produksjons året til den opprinnelige m/1864 riflen som ble konventert under løpet. Ble det produsert mange m/1864 i 1869? Trodde Svenskene brukte all produksjons kapasitet til Remington geværet da?
Legger med bilder av begge siktene, for meg ser dette ut som to helt forskjellige sikter?
Kan du legge ut et bilde av siktet på M/1870 karabinen din?

Hilsen BEN74


jopesj

Hei igjen.
Det du skriver om produksjonskapasitet og årstall kan nok stemme veldig godt.
Kan det være at din karabin har vært innom sivil børsemaker kanskje? Jeg har selv en Krag som består av ikke mindre enn tre forskjellige modeller (1894, 1895 og 1912).

Vedlegger bilde av siktet på min M1870.

Mvh Jopesj
Jopesj

BEN74

Hei Jopesj. Her er et bilde til  av siktet på min karabin. For meg ser dette ut som et annet sikte enn det du la ut bilde av. Jeg ser ikke noen grunn hvor for en sivil børsemaker skulle flytte reimbøylen på kolben lenger bak å skifte siktet?

Hilsen BEN74

jopesj

Ja, jeg er enig - den er litt merkelig den børsa. Og jeg så på feil sikte, jeg la ikke merke til at det var et standard sikte du hadde lagt ut bilde av på tråden.
Mvh Jopesj
Jopesj