Kule til Vetterli

Started by volcanic, 06. June 2022 kl. 6:28:20

Previous topic - Next topic

volcanic

Jeg holder på med å få en sveitsisk Vetterli til å spytte bly igjen. Sluttstykket er snart bygget om, og hylseholder er under produksjon (hylseholder til 8mm lebel er visst blitt hønsetenner).

Men jeg skulle gjerne hatt en god ide til kuledesign. Hylsene til denne har i utgangspunktet svært kort hals, så jeg ser ikke at det blir plass til fettkake under kula. Og med et forholdsvis langt løp antar jeg det er behov for litt fett.

Er det noen her som har erfaring med disse riflene, og som har fått grei presisjon med en eller annen type kule?

runastav


volcanic

Hei, jo jeg så den i sin tid. Nå fant jeg den ikke før du linket til den :)

For å bygge om tennstempelet tenkte jeg bare å bore det opp i enden og lodde på en tennstift av høvelig herdet sølvstål. Det ser ut til at tennstempelet har ganske bra styring i slusstykket. Men jeg er i tvil om jeg kanskje bare gjør som deg, lager en styring lik den originale tennstiften for randtenning.

Den .44-kula det er vist til i tråden din, til tror jeg er den samme som folk på vetterli-forumet viser til. Skal fungere bra, men hjemmelading har den ikke inne. Tenkte å lage støpeblokk selv, men er usikker på hvor mye fett kula må ha med seg i det lange løpet.

Nå er jeg akkurat ferdig med hylseholder, så da er det klart for å presse om lebel-hylser til 10,4mm :)

Dine tråder er forresten en inspirasjon for alle som holder på med gamle våpen, du ga meg en ide til nytt framsikte der ;)

runastav

Hei. Takk for det volcanic(Dine tråder er forresten en inspirasjon for alle som holder på med gamle våpen, du ga meg en ide til nytt framsikte der ;)
Helsing Runar

Vidar

Om dette er nyttig eller ikke vet jeg ikke, men her er en original sveitsisk tegning som viser den randtente patronen.Skann_20220607 (3).jpg

volcanic

Dæven, den har jeg ikke sett før! Interessant!

Kopi av den originale kula er å få tak i, det samme med støpeblokk. Originalt var patronen papirviklet, som tegningen viser. Kula hadde fettrille, men iom at den var viklet var neppe rillen fylt med fett. Hadde vært interessant å vite hvordan smøring var løst i originalpatronen.

Takk for at du postet denne :D

Trønderen

Hei
Jeg fikk ganske grei presisjon med denne kula i en Vetterli M81, 50 meter med anlegg.
Løpet er .427.
Husker ikke hvor mye krutt jeg brukte, men det var vel full hylse med Wano PP.
Mvh Oddbjørn Næss16546998106221912161165156102572.jpg20190512_145829.jpg 

volcanic

Den samlingen så helt ok ut :)

Kula er den samme som mange andre har fått gode samlinger med. Dessverre har ikke hjemmelading den inne akkurat nå.

Hva smører du med, og holder det å smøre kun den ene fettrilla?

Peter Wessel


Trønderen

Jeg har kokt ihop noe kulefett av sauefett, bivoks og matolje.
Jeg smurte der det var mulig å smøre. Får litt i den nederste og. Klinte inn den delen av kula som stikker ut av hylsa med litt fett og.
Så i notatene mine i går, og jeg brukte 55 grain Wano PP.

Brukte ikke gas check, kun skilling mellom krutt og kule.

runastav

Her har du ei kuletype.
Helsing Runar

volcanic

Runastav: Du vet vel ikke hvordan disse er smurt? Jeg har såvidt prøvd papirvikling, uten særlig hell. Enkelte Yankee'er mener vikling er betinget av pussing/blåsing mellom hvert skudd, men både sveitsere og tyskere har brukt viklede kuler i militærgeværer med hell. Jarmann var vel og viklet?

Trønderen: Har brukt omtrent samme kulefett selv, med noe hell. Interessant at dette fungerer i det lange løpet. Jeg har en kombi i 12,17 som sliter nå når jeg har frest av ett bånd på Lee sin kule i kaliberet, presisjonen gikk vesentlig ned etterpå. Tenkte det skyldes litt for lite fett. Interessant!

Holder på å lage hylsefres for lebel-hylsene nå, og skal gløde for den siste pressingen opp til kaliberet (er på 9,8mm nå). Må ha ett eller annet å pakke i patronene for skyteforming også.

Takk for alle innspill :D

volcanic

Her kommer en ørliten oppdatering på vetterli-prosjektet. Først ny tennstift:
tennstift mini.JPG

Jeg valgte å lage en versjon der "hornene" er med, slik at bolten utvendig ser nogenlunde original ut.

Nå trengte jeg en kule som passer. Fant en tegning på Vetterliforumet i junaiten, og ut fra det laget jeg en kutter for ny støpeblokk:
emnekutter mini.JPG
ferdigkutter mini.JPG

Laget meg et emne i aluminium, og satte i styringspinner:
emneblokk mini.JPG

I bakgrunnen her ligger ellers dien jeg laget for å kutte hylser til rett lengde. Det sitter en foring av herdet sølvstål til høyre på dien, og jeg bruker baufil og fil i skrustikka for å redusere lengden til 42mm.

Og her er ferdig støpeblokk, det som mangler er håndtak og lukkeplata på toppen:
ferdigblokk mini.JPG   

volcanic

Kuletanga er laget sånn at totallengde på patronen blir ca 55,5mm. Finner ut at kuleheisen er omtrent 56mm, så det bør være innenfor.

litt usikker på om jeg kan/bør støpe av rent bly, eller om jeg skal tilsette noen prosent tinn i gryta.

runastav

Dæven det ble flott kuletang ;)
Helsing Runar

volcanic

Takk skal du ha, Runar ;)

Vi får se hvordan børsa liker kulene den lager. Laget tanga 11,05mm, og løpet er 10,90mm. Kulene vil/bør krympe noe ut av tanga, og yankee'ene påstår Vetterlien liker litt store kuler, så jeg håper det går greit. Smeller gjør det vel uansett, tipper jeg!

krutnarr

Enig med runastav. Heilt nydelig kuletang. Imponert så det holder her.  :)
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

volcanic

Krutnarr: Takker så mye :)

Som nevnt er det opp til rifla å vurdere hvorvidt det ble en suksess eller ikke :D

Her er oppsettet for dreiing av støpeblokka:
dreiing mini.JPG

Denne oppspenningen i 4-bakkerschuck sikrer at skjøten mellom halvdelene havner akkurat i midten av hullet. Så er det bare snakk om å forbore det man tør med spiralbor, før kutteren tas i bruk. Aluminium liker smøring, ellers har den lett for å kladde på skjæret, rustløser (5-56, wd40, osv) er prima til det formålet.

Kutteren er noe mindre enn ferdig støpeblokk, og mates til full dybde før jeg skjærer profilen i blokka. Kutteren kan med andre ord brukes til å lage nye blokker med annen diameter om denne blir feil. I mangel av digitale akser på dreiebenken bruker jeg måleur når jeg nærmer meg ferdig diameter.