Noen som vet noe om disse? Konkurransepistoler?

Started by FredrikNS87, 09. January 2023 kl. 23:40:52

Previous topic - Next topic

FredrikNS87

Noen som vet noe om disse? Første som slår meg er at det kan være konkurransepistoler?

De har noen marks på toppen av løpet, men uten noen restaurering er de så å si umulige å tyde.

Jeg legger også merke til at den ene har utforing for ladestokk mens den andre ikke har det.
Ser også merker i løpene at de har vært skutt med.

De er samme størrelse og har relativ samme utforing så jeg vil tro de kommer fra samme produsent.
Ser også ut som slags "tigerstriper" på løpet på den ene.

Rustrøyk

Stillskruen på avtrekkeren til den nederste pistolen tyder i alle fall på at den er ment for å skytes nøyaktig med...
Stripene kommer fra måten løpet er produsert på. Kalles "Damask". Kort forklart kommer det av at to forskjellige stål/jern legeringer smis sammen i lag og brettes/vris under prosessen. Etterpå tar de to forskjellige legeringene overflatebehandlingen forskjellig, og dermed dukker mønsteret opp. Brukes ofte også på kniver.

-Er løpet riflet,og ca hvilken kaliber er det på disse?

Det finnes ørten forskjellige produsenter av slike, så jeg ville ikke gått ut ifra at de er fra samme produsent.
-Finnes det stempler noen synlige steder?

willer

Ser ikke ut som det er samme produsent på disse. Om du tar av løpene så ville eg tippe det er stempel der