Litt stille her for tida?

Started by to-har, 09. April 2025 kl. 11:53:05

Previous topic - Next topic

to-har

Har lagt merke til at det har vært litt stille her på forumet i det siste. Tidligere var det jevn strøm av innlegg, spørsmål og bilder. Jeg er ofte innom og leser gamle tråder. Arkivet er jo en gullgruve for oss som er interessert i svartkrutt og gamle våpen.

Men det som slår meg, er at det var flere som bidro aktivt før. Nå virker det som det er færre som skriver, selv om det sikkert er mange som fortsatt leser.

Er det bare vanlig sesongsvingning, eller har aktiviteten flyttet seg til andre plattformer? Er det noen steder kølabrennerne samles nå om dagen?

Harald

Jo, samme her. Leser ofte gjennom interessant informasjon i gamle tråder, men langt mellom nye innlegg.

runastav

Dette er et gammelt problem har vært slik i mange år. Årsak, folk må jo bidra og ikke bare lese innlegg.Hvorfor skriver ikke folk? Kan være mange grunner til det, kanskje janteloven etc!Husk mister vi Øyvind Flatnes sitt svartkrutt.net som jo er det eneste rene svartkruttforum jeg vet om så er det minst like tragisk som når Våpenjournalen ble lagt ned :(
Er sikkert ikke vits i og oppfordre folk til og skrive på forumet det er prøvd i mange år.
Kan fortelle en ting, i 1993 så jobbet jeg med en Winchester 1887 bøyle hagle og tok kontakt med mine spørsmål til Svei Solli i Våpenjournalen. Skriv en artikkel i Våpenjournalen med bilder om hagla sa han, men jeg kan ikke skrive sa jeg han svarte det kan ikke vi heller så dermed skrev jeg en liten artikkel!Så takk Svein Solli (RIP)
Runar

Harald

Kanskje aktiviteten på svartkruttfeltet har avtatt i det hele og store? Følger ikke så godt med på det som skjer utenfor egen klubb.

For min del ble det da noen innlegg over en periode på 16 år. Synes ikke jeg har så mye nytt å komme med for tida, men desto mer jeg kunne spurt om :-)

Laget meg en patron for Lund kammerladerkarabin forleden, ladet opp noen randtenningspatroner til Krag-Petersson, forsøker å få noen 10,15x61 til å gå av i en svensk militær Jarmann, laborerer noen .43 Mauser for en Spandau 71/84, fikk en Colt Pocket .31 til å funke bra forleden, og skal nå i gang med noen forunderlige patroner/kruttkammer til en 1970-talls M/1860 Gallager karabin-replika fra Erma Werke. Det meste er gammelt nytt - bortsett fra Gallageren da :-)

to-har

Det kan nok hende at det henger litt sammen med at mange av de gamle skytterne begynner å bli opp i årene og noen er dessverre ikke blant oss lenger heller. Kommer det unge folk inn i miljøet? Kanskje har det også skjedd noe med delingskulturen underveis? Før ble det delt bilder, historier og tips på en helt annen måte. Trist, egentlig.

Dette skriver jeg mens det singler litt i glasshuset mitt. Jeg har ikke vært veldig aktiv selv heller.

Roy-Terje Kjoberg

Årsakene til liten aktivitet kan også ha helsemessige årsaker. Legger inn bilde av en børse det hadde vært interessant å få informasjon om. Det er en av Hans Larsens sylinderlås konstruksjoner.
Mer samler enn skytter.

TMB

Jeg gikk fra skyting til prosjekt til samling... og i mellomtiden gikk tiden fra en...

to-har

Quote from: Roy-Terje Kjoberg on 10. April 2025 kl. 10:10:17Legger inn bilde av en børse det hadde vært interessant å få informasjon om. Det er en av Hans Larsens sylinderlås konstruksjoner.

Kanskje greit å lage en egen tråd for dette med en egnet overskrift? Vil tro du får bedre svar da.

Roy-Terje Kjoberg

Tråden er her på forumet. Laget den i 2023. https://forum.svartkrutt.net/index.php/topic,31885.0.html Problemet denne gangen var å få lagt inn bildet.
Mer samler enn skytter.

runastav

Hei, du kan jo fortsette i denne tråden som omhandler min tilsvarende Hagen M/1879. Skrev forøvrig en artikkel i MTM #160 2015
Runarhttps://forum.svartkrutt.net/index.php/topic,13665.0.html

Roy-Terje Kjoberg

Takk for henvisningene Runar.
Mer samler enn skytter.

Yellowboy

Da det skjer så lite , er det noen som kan si meg om dette er tennhetter av noe slag ? Funnet sammen med andre gamle hetter. ER ca 1o mm i diameter, sammen med et par gamle hetter