Skyting.

Started by BjørnL, 13. April 2025 kl. 6:38:49

Previous topic - Next topic

BjørnL

Hei.

Testet min Remington rolling block fra 1874.
13 skudd liggende på ca. 90 meter. Ladning var 50 gr. 3F og kule støpt av kuletang fra dette nettet. Skuddene satt litt lavt. Ingen verdensrekord i dag heller.

BjørnL

volcanic

Tja, jeg har vel ikke akkurat bedre samlinger å skryte av  ;)

Hvilken blylegering bruker du? Har brukt reint bly i 12mm selv, men er i tvil om jeg burde ha spyttet i litt tinn om ikke annet...

BjørnL

Hei.

Jeg har brukt rent bly til alle svartkruttvåpen for enkelhets skyld. Det blir mye å holde styr på hvis man skal bruke forskjellige legeringer til de forskjellige våpen.

BjørnL.

volcanic

Har brukt lee sin 515-450 til 12mm, med brukbart resultat (ikke bedre enn dine høl i skiva). Jeg synes den er unødvendig tung, så jeg har frisert en tang slik at kula fikk ett bånd mindre. Da gikk presisjonen ned en del. Jeg har lurt på om det er for bløtt med bare rent bly, når kontaktflata blir mindre.

Jeg er enig med deg når det gjelder variabler og lading. Lettvint å holde seg til bare 1 legering :)

aho

Quote from: volcanic on 13. April 2025 kl. 17:31:54Tja, jeg har vel ikke akkurat bedre samlinger å skryte av  ;)

Hvilken blylegering bruker du? Har brukt reint bly i 12mm selv, men er i tvil om jeg burde ha spyttet i litt tinn om ikke annet...
Det er da ikke så ille ;) sikter du i svarten Bjørn? Sidespredning er jo bra, høyden varierer. Det er ikke alltid så lett nei. Skyter rullende selv. Ikke at det gjør at poengsummen automatisk når astronomiske høyder.
Ligger vel helst i vane fra presisjon delen fra pistolskyting programmene. Liksom det jeg liker best.
Skyter selv med reine blykuler fra Jämttången.

BjørnL

Hei.

Jeg sikter alltid i midten i håp om å treffe der. Har ladet opp noen skudd i håp om verdensrekord neste gang.

BjørnL

aho

Quote from: BjørnL on 14. April 2025 kl. 14:44:19Hei.

Jeg sikter alltid i midten i håp om å treffe der. Har ladet opp noen skudd i håp om verdensrekord neste gang.

BjørnL
Viktig å holde på håpet 👌verdensrekord er innenfor rekkevidde Bjørn, mye rart som har skjedd i påska historisk sett👌