Erma Werke .54 1860 Gallager-karabin

Started by Harald, 16. April 2025 kl. 18:18:55

Previous topic - Next topic

Harald

Hei, gode forum-medlemmer!

For ei tid tilbake kom jeg over en merkverdig kreasjon, en tysk utgave av Gallagers karabinmodell 1860. Denne snertne saken en perkusjons-karabin i kaliber .54, produsert av Erma Werke og markedsført av firmaet Wischo.

Jeg har ikke fått testet karabinen ennå, men endelig er hylser og kuler på plass. Planen er prøveskyting i vår, og deler gjerne erfaringer her etter hvert. Flere av dere har vel samme karen, og sikkert i original også? Det fins noe stoff både om originalen og kopien på nett, og samler noe her til allmenn forlystelse. Legger ved bilder av instruksjonsboka, kilder vises stort sett på bildene.

Nygaard

Oi, artig! Patron med hull i bakenden for perkusjonstenning? Det har jeg ikke sett før.

Harald

Ja, tykkvegget messinghylse med hull bak for antenning av hovedladninga. Foran er hylsa dreid av innvendig slik at hælbasekula passer perfekt.

Lenke til kjempefin gjennomgang av det tekniske og historikken av Cap-And-Ball: https://www.youtube.com/watch?v=J9_V2gVw5jA

Cap'n Redneck

ERMA-Gallager tettheten i gamle Nord-Trøndelag er nå minst = 2 stk.!

I motsetning til de gamle originale er presisjonen på replikaene fra ERMA upåklagelig med riktig kule fra RAPINE.  Det er ihvertfall min erfaring.

Peter Schiffers utgav i 2008 en bok kalt: "Civil War Carbines - Myth versus Reality".
(han har forøvrig også utgitt boken "Civil War Revolvers - Myth vs. Reality")

Der testskyter han 11 forskjellige originale karabiner brukt under den amerikanske borgerkrig med ammunisjon som er gjenskapt så tett opp til originalene som mulig, på 50m, 100m og 200m.

Konklusjonen ble som følger:
1. plass: Spencer
2.      : Sharps & Hankins
3.      : M1863 Sharps
4.      : Joslyn
5.      : Maynard
6.      : Burnside
7.      : Gwyn & Campbell
8.      : Smith
9.      : Starr
10.     : Merrill
11.     : Gallager     

De 5 siste får til og med betegnelsen "Rejected" (underkjent) av forfatteren.

Den elendige presisjonen i originale Gallagere tilskrives "for tung kule, for liten kruttladning, for slakk riflestigning (1:72")". 
Løpene var .50-kaliber og hadde 3 riflinger og 3 bommer.
Schiffers oppgir at Gallager-karabinene ble levert med krappere riflestigning utover i borgerkrigen, men presenterer ingen nærmere detaljer om dette.

ERMA-Gallagere er .54-kaliber og har 16 riflinger og 16 bommer. (antallet riflinger/bommer er tilfeldigvis likt det som Hall's Model 1819 flintlås kammerlader-rifle ble levert med.)
Riflestigningen oppgis til 1:10", som er langt krappere enn både Hall's M1819 og noe annet svartkruttvåpen jeg kjenner til.  Det harmonerer mer med Browning's M2 mitraljøse, (kal. 12,7 x 99mm /.50 BMG) som normalt har riflestigning 1:15".

Kildene spriker når det blir snakk om hvor ERMA skaffet løpsemnene sine fra, noen sier fra lagere av tyske mitraljøseløp etter Andre Verdenskrig.  Andre kilder avviser dette.

Personlig heller jeg til at kilden er reserveløp til MG 131, kal. 13 x 64mm. 
Disse løpene var 22 tommer lange, og det stemmer med Gallager-karabinen.
Jeg finner det merkverdig om ERMA skulle brukt tid og penger på å produsere løp fra grunnen av som avviker så kraftig fra originale Gallager-løp i antall riflinger og riflestigning..?

Mange av ERMA-Gallagerene som ble solgt i USA er siden blitt re-linet til kal. .50 med 3 riflinger & 3 bommer for å bringe dem nærmere original-kaliberet, men jeg mistenker at de fleste har fått krappere riflestigning enn 1:72" for å bedre presisjonen, da de ofte benyttes i karabin-klassen til North-South Skirmish Association (N-SSA).

Et annet ankepunkt mot de originale Gallager-karabinene var at skutte tomhylser satte seg fast i kammeret.  Her må det påpekes at de gamle originale messinghylsene ikke hadde den innfreste rillen bakerst, som de moderne hylsene for ERMA-Gallager har.  Rillen gjør det mye lettere å trekke tomhylsen ut av et skittent kammer.

Min ladeprosedyre starter med å stanse ut små "skillinger" av toalettpapir med hullmaskin eller en passende hullpipe. 
Toalettpapir-skillingen legges i bunnen av hylsen for å hindre kruttet i å renne ut av tennhullet. 
Deretter en passende mengde Sveitser-svartkrutt. 
Så en 14mm dia. melkekartong-skilling. 
Tilslutt en RAPINE-kule støpt av rent bly og smurt med "Gundas Sortkrudt Kuglefedt".
I mitt tilfelle er det fordelaktig å presse kulen ned i messinghylsen ved hjelp av en ladepresse.
Da er den ferdige patronen mye lettere å kamre, siden drivbåndet stopper mot bommene.

Noen av delene på ERMA-Gallagere er laget av svartmalt aluminium istedenfor blånert stål.
Dette gjelder bl.a. karabinstangen, kolbekappen og leddik-lokket (patch-box'en).

Avslutningsvis vil jeg rette en forsinket takk til ERMA-werke i gamle Vest-Tyskland, som på 1970-tallet reddet oppfinneren Mahlon J. Gallager's navn og rykte, etter at produsenten på 1860-tallet, "Richardson & Overman", bragte det i vanry med sitt slette produkt...!   ::)   

Nevnte jeg at jeg har sansen for ERMA-Gallagere..?  8)
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

volcanic

Dette er fantastisk lesestoff!

Takk for at dere deler ;)

Harald

Fine saker Cap´n, utmerket bidrag, så får vi se om andre fylker utfordrer det Nord-Trønderske arsenalet på to stykk! MG 131 er en interessant ledetråd angående pipa.

Tar dine laderåd til følge når tyskeren skal til pers. Litt om prosjektilet. Fikk ikke tak i Rapine, men Hensel sin .54-300-«kokille». Blyet i Nord-Trøndelag er som kjent en del tyngre enn nærmere ekvator, og kulene deretter :-) Er Hensel-kula nøyaktig lik Ray Rapine sin?

Cap'n Redneck

Hensel-kula ser ut til å være til forveksling lik, ja.

Cap'n Redneck

På N-SSA forumet finnes det seks sider med lesestoff om originale og replika Gallagere:

https://www.n-ssa.net/vbforum/search.php?searchid=943081

Harald

Takker, sett igennom nevnte sider om Gallager hos N-SSA. Hensel-kulene mine passer utmerket i hylsene, trykkes lett på plass med håndmakt.

Cap'n Redneck

https://skytterlaget.com/index.php/2003-2/

I påvente av ferske skyteresultater med Gallager fra nordvest i Nord-Trøndelag legger jeg ved en lenke til stevnereferat og resultatlister fra "Kammerladerens Approbasjonsstevne 2003", som ble arrangert av "reserve-trøndere" på Nordmøre.

Jeg husker ikke sikkert om min Gallager ble benyttet til "Bakladet Perkusjon, replika, 100m" under baneskytingen på lørdagen....
Ryggmargsfølelsen 22 år etter, samt resultatet (51/100p), tilsier at det sannsynligvis ble benyttet replika Smith-karabin der.

Derimot er jeg sikker på at ERMA-Gallageren ble benyttet i "Kammerladerfelten" søndag 04. mai 2003, hvor den med resultatet (35/52p) feide en pelotong originale norske kammerladere av banen..!  :o

Undertegnede er avbildet sittende lengst til venstre på første bilde: korrekt antrukket for anledningen og våpenet, ned til kavalleristøvler og messing ridesporer.  8) 

(En får leve på gamle bragder når en ikke har nyere bragder å vise til..?)  :P