Britisk M159 muskett?

Started by Kammerherren, 08. June 2025 kl. 18:50:42

Previous topic - Next topic

Kammerherren

Hei alle sammen, lenge siden jeg har skrevet noe her nå. Gjorde en spontanhandel på en perkusjonsmuskett for litt tid siden, og da dukker det opp noen spørsmål. Jeg har nå demontert den grovt og mye er i bra stand. Nippelen er ikke det, så den må jeg finne en løsning på. Et annet problem som dukket opp er at pipa ikke har lik innerdiameter nedover mot svanseskruen. Dytta nedi pussestokk med olja lapp og den lugga litt i starten, så gikk den bedre og de siste 10-15 cm ble det god plass og lappen faller av når jeg vil trekke stokken ut igjen.  En annen sak jeg oppdaget da jeg demonterte den er at stokken er todelt. Tror det skal fremkomme greit på bildene hvordan de henger sammen under bakre løpsbånd. Dette har jeg aldri sett på en muskett tidligere, er dette enda en indikasjon på at dette ikke er noen korrekt britisk modell? Pipa er veldig tykk i godset så i utgangspunktet ser den veldig robust ut. Svanseskruen får jeg ikke ut, sitter faktisk med et inntrykk av at den ikke er lagd for å kunne løsne heller. Det kan da ikke være spesielt smart? Har for mange år siden hørt snakk om at det finnes noen britisk / indiske musetter i omløp som ikke er skikkelig bygd og som i noen tilfeller kan være direkte farlige. Stemmer dette? Er det i såfall bestemte modeller det gjelder? Jeg tror dette må være en M1859 som ble delt ut til indiske tropper etter opprøret så de ikke skulle være bevæpnet med rifler. Her kommer noen bilder. Alle innspill mottas med takk.
Kammerherren

runastav

Hei Kammerherren! Kan børsa være utstyrt med Patent Breach? Da vil du finne en skjøt ved kammer. Utskjæring for låsen er meget fint utført skulle tyde på skikkelig kvalitet?
Runar

Kammerherren

Hei Runar, Jeg aner ikke, men jeg burde uansett se en skjøt et eller annet sted? Enten rundt svanseskruen eller en cm eller to inn på pipa?
Kammerherren

runastav

Hallo! Kammerherren sendte pipa til meg, og etter nigransking så er det null svasskrue og oppdage. Så jeg forespurte ekspertene på dette forum https://www.tapatalk.com/groups/britishmilitariaforums/m-1859-musket-t33699.html
Og både Kammerherren og jeg har lært noko nytt, inderane smi/sveiste svasskrue inntregert i pipa!!!!!
Sikkert ingen mange som er klar over det, jeg innspiserte en BB pipe engang fra india svasskruen datt ut så slarkete var den dette var en (Replika) :(
Runar

BjørnL

Hei.

Jeg har en indisk kopi av en Enfield Snider. Der er låskassen og pipen produsert i ett stykke, og ikke skrudd sammen som på de engelskproduserte.

På mine engelske rifler fra denne tiden er det stemplet VR (Victoria Regina) under kronen på låsen. På denne låsen synes jeg det står AR. Hva skal det stå for?

BjørnL.

Cap'n Redneck

"AR" er vel til ære for Victorias prinsgemal, Albert: "Albert Rex"....?  ::)
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

aho

Quote from: Cap'n Redneck on 25. June 2025 kl. 10:30:47"AR" er vel til ære for Victorias prinsgemal, Albert: "Albert Rex"....?  ::)
Ser ut som denne AR merkingen er gjort av en amatør evt en som ikke behersker alfabetet ? Khyber Pass?