Kammerladder 1862 Lunds Tenn nål/Slagstift

Started by Seth Ljunggren, 22. June 2025 kl. 12:27:29

Previous topic - Next topic

Seth Ljunggren

Hej,

Jag en Kammerlader från 1862 (lång) med Lunds konvertering. Vapnet är i fint skick, men slagstift/tenn har gått av. Mitt mål är att återställa vapnet så det förhoppningsvis går att skjuta med igen. Är någon som vet vart jag kan få tag på ett nytt slagstift/tennål? eller hur jag skall gå tillväga för att få ett nytt tillverkat?

Vapnet tillhörde min farfar som var Norsk. Det skulle va otroligt kul att återställa geväret och få det skjutdugligt igen.

Bild 1: Trasig tenn nål.
Bild 2: Stift/nål jag söker.

Torgeir

Hei. Jeg har en sentertent Lunds som hadde for kort tennstift, slik at det ofte ble klikk. Jeg lagde en ny av et stykke jernbaneskinne, ved hjelp av bordsmergel, bor, fil og dremel.
Stålet viste seg å være for mykt, slik at tuppen bøyde seg, noe som også ga klikk.
Jeg kutta av tippen og erstatta den fremste delen med en bit verktøystål av en meisel som jeg sølvlodda på. Nå smeller det hver gang.
Torgeir

Seth Ljunggren

Tack för ditt svar! mitt tändstift är avbrutet så pass långt ner att jag inte har någon aning om vilka mått som är aktuella för att tillverka ett nytt.

skulle du kunna mäta och skicka mått på ditt tillverkade stift?

Torgeir

Hei igjen. Beklager sent svar. Tennstiften er 9,1 cm lang. Høyde der det ovale hullet er boret er 1,1 cm. Tykkelsen samme sted er 5 mm. «Skoen» bakerst er 4 mm dyp og 7 mm bred. Det ovale hullet er 9 mm på det videste. 7 mm på det smaleste. Det er 2 cm fra bakre punkt på tennstiften til midten av hullet.
Torgeir