Rengjøring av fastgrodt slam?

Started by Pål, 18. August 2025 kl. 19:17:22

Previous topic - Next topic

Pål

Hei, ny på forumet her. Usikker på om dette var rette sida å spørre på.

Har eit par antikke revolvera. Faste og fine, virker pent brukt. Åpna opp den eine for grundig puss. Ganske igjengrodt med slam på dei mindre delane. Kva er framgangsmåten for å få dette vekk?

S&W 38 det er snakk om.

Cap'n Redneck

Tja, jeg kan foreslå to metoder: 
Den første innebærer plenty "albuefett"; skuring med gammel tannbørste, evt. kobberbørste etter at delene har ligget og godgjort seg i 35% eddikessens evt. WD40 evt. diesel en stund.  "0000"-stålull kan også prøves med forsiktighet om ikke tannbørste/kobberbørste virker.

Den andre innebærer innkjøp av ultralydvasker hvor delene ligger i et bad av lunkent vann, Zalo og sitronsyre/eddikessens mens teknikken gjør grovarbeidet.
Denne oppskriften er også suverén til å rengjøre tomhylser tilgriset av svartkruttslam.

Det er en egen artikkel her inne på svartkrutt.net om ultralydvaskere:  https://svartkrutt.net/artikler/vis.php?id=57
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

runastav

Hei Pål og velkommen til forumet! For og løse gammel skitt så kan du også bruke KROIL OIL, men enklere bruk vanlig tennveske billigt og effektivt(aho mener det er samme som Kroil) Og gammel tannkost, messing platebit etc.Har du tilgang til trykkluft så bruk det. Jeg bruker også vann, legger til bløt i zalo såpevann er jo snillere mot hud og pusteorgan (HMS) ;) Lykke til og for all del vis oss bilder av resultatet!
Runar

Pål

Takk for svar, prøva i første omgang med tennvæske og tålmodighet. Så får en sjå om det blir bra.

aho

Quote from: runastav on 19. August 2025 kl. 11:44:32Hei Pål og velkommen til forumet! For og løse gammel skitt så kan du også bruke KROIL OIL, men enklere bruk vanlig tennveske billigt og effektivt(aho mener det er samme som Kroil) Og gammel tannkost, messing platebit etc.Har du tilgang til trykkluft så bruk det. Jeg bruker også vann, legger til bløt i zalo såpevann er jo snillere mot hud og pusteorgan (HMS) ;) Lykke til og for all del vis oss bilder av resultatet!
Runar
Aho mener tennvæske er det samme /tilsvarende Kerosene /parafin 😇😄