Avdelingsmerke og andre merker på det gamle våpenet har mye å fortelle!

Started by anvil, 22. September 2025 kl. 13:11:54

Previous topic - Next topic

anvil

I dette tilfelle er utgangspunktet en M1772 rytter pistol med svart beiset skjefte, den er merket NaCN53 på pipa, JB på lås blikket og 10 på pipe, messing deler og skjeftet.
Ut fra dette finner jeg følgende opplysninger:
Om Pistolen:
-Kontrollert av børsemaker mester Jens Berg, Kronborg Geværfabrik.
-Levert i 1778 (av 150 par) eller 1779 (av 200 par).
Militær avdeling/dragongård nr. 53:
-Nannestad Dragonkompani, da under 1.Sønnenfjeldske Dragonregiment
-Nr. 53 tilhørte i 1789 gården Skjennum i Bjerke sogn i Nannestad og dragon nr. 53 var Lars Hansen, han rir en 8 år gammel mørk brun hingst, 12 ¼ palm.
-Tilhørte i 1796 gården Mellby i Nannestad sogn, dragon nr. 53 Christopher Tostensen (Ingen data for hetsen)
-Tilhørte fortsatt Mellby i 1800, men dragon nr. 53 var da Thore Larsen. Hesten: 12 år gammel brun hingst, 12 ¼ palm
-1812 fortsatt Mellby gård, dragon nr. 53 var Ole Nicolaisen, som rir 7 år gammel vallak, 12 ¼ palm.

Det er selvsagt en rekke kilder en må gjennom for å få disse opplysningene. I tillegg til kjent litteratur var sesjons ruller fra Riksarkivet nødvendig underlag.

Historien ble nylig presentert i Nannestad Historielag der flere nålevende etterkommere var invitert og til stede.

Det hører også med til historien at på en av de aktuelle gårdene kom det fram i lyset en dragon ridesal i forbausende god stand. Denne ble også vist fram under møtet. Det mest interessante med denne salen er at i læret er det skåret inn 53!
Så, tenk at det er mulig, men der kom pistolen endelig tilbake til salen den hadde sittet på for godt over 200 år siden!

Kan dessuten nevne at jeg hadde med meg en pallask-modell som ble brukt på denne tiden, M1750. Denne er merket NaCN11 som forteller at den også har vært i Nannestad Dragonkompani! Flere brukere av pallasken er også identifisert

SB

"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII