problem med sharps 45-90

Started by Benke, 20. January 2026 kl. 17:59:44

Previous topic - Next topic

Benke

hej alla har en armi sport Sharps i 45-90 och kan inte få den att skjuta tätt har provat med 500gr spetsig kula i både 458 och 405gr rundnos kula i både 457 o 458 med visserligen olika resultat men inget bra. Med 500gr kulan välter kulorna och keyholar redan på 25m behöver tips o råd för att komma tillrätta med problemet, pipan är sluggad till 458 vore extremt tacksam för all typ av hjälp

Cap'n Redneck

Med et løp som måler .458" bør blykulene dine ideelt måle .459".
Hva er riflestigningen i løpet ditt?  (rifling twist på engelsk)
Hva slags fabrikat og granulasjon av svartkrutt har du brukt?
Hva slags bly/blylegering har du støpt kuler av?
Hva slags kulefett har du prøvd?

Du skriver at kulene slår inn på tvers (keyhole) på 25 meters hold...har du testet om kulene stabiliserer på 100 meters hold?
(Jeg hadde en Parker-Hale Whitworth munnladningsrifle i kal. .451" som viste tegn til "keyholing" på 50 meters hold, men på 100 meter hadde kulene stabilisert seg.)
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

TMB

Har du prøvd lee 405grain hulbase kule?
Den pleier å gå bra i de fleste børsene mine.

45-90 har ingen SAAMI spec. Opprinnelig ett ekspress kaliber, men de fleste reproduksjoner benytter samme riflestinging som til 45-70.

Benke

Jag har laddat med samma krut som till mynningsladdarna dvs fabrikat okänd och grovlek 0,3-0,7 fett ska vara likvärdigt med SPG men är hemkokt av en skyttevän så ingen aning om receptet
Ja har provat 405 hålbas men inte med lysande resultat där heller men de välter iaf inte
Provade o kalibrera 500 till 459 men de kamrar inte men 458 går fint, ska prova i helgen med pulverlackade 500 samt har gjutit upp 405 till helgen med
Innan jag fick tag i rätt kulor provade jag med de till 45LC dvs 240gr i 454 o de gick bäst av de provade hittills

Cap'n Redneck

Jeg vil anbefale å skaffe Sveitser-svartkrutt #4 (= 1,5 Fg granulasjon) fra f.eks. Skytteservice Ängelholm.
For enda bedre smøring kan du prøve sesamfrø mellom krutt og kule.
Jeg har hatt gode resultater med 65 grains Sveitser #4 og Lyman rundneset 525 grains kule støpt av hjulvekter, sizet .458" og smurt med hjemmelaget "Gundas Sortkrudt Kuglefedt".
Dette er .45-70 patroner skutt i en Pedersoli Sharps med 1:18" riflestigning.
Med samme komponenter i en .45-90 burde du få plass til litt sesamfrø i tillegg.

.45-90 kom i to versjoner:

.45-90 Sharps Straight med riflestigning rundt 1:18" beregnet på kuler 500+ grains. (tunge kuler - lav hastighet)
.45-90 Winchester Express m/riflestigning rundt 1:28" beregnet på kuler rundt 300 grains. (lette kuler - høy hastighet)
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Benke

tack för svar ska prova blir snart en ny reda till Ängelholm  :) Tror att jag har 1:18 räffelstigning efter vad jag kan läsa mig till. Får fortsätta prova helt enkelt någonstans finns lösningen