Nytt digitalt våpenregister:

Started by Cap'n Redneck, 10. February 2026 kl. 15:55:55

Previous topic - Next topic

Cap'n Redneck

Alle våpeneiere som har våpen registrert på seg skal nå ha fått e-post fra Altinn med info om det nye digitale våpenregisteret....men her er link til siden for alle tilfelles skyld:

https://vaapenregisteret.brreg.no/

Her skal det gå an for den enkelte våpeneier å logge seg inn ved hjelp av Bank-ID og redigere feil og mangler ved eksisterende våpenkort.

Det er ikke uvanlig å se at våpen man har solgt fortsatt står registrert på en selv, så alle oppfordres til å logge seg inn og få oversikt over hvilke våpen Politiet faktisk har registrert på ditt navn.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Kiwi

For et totalt kaos!

Dette er en blank bekreftelse på at det forrige våpenregisteret aldri fungerte. Halvparten av detaljene om våpnene mine er feil. To våpen jeg solgte for mange år siden er fortsatt registrert på meg, men med feil serienummer.

Likevel fortsetter de med denne idiotien? Er det ikke på tide at våpenregisteret blir outsourcet?

volcanic

At det forrige våpenregisteret hadde mangler i forhold til behovet og forventningene i dag, er vel nettopp grunnen til at det nye registeret innføres. Og antakeligvis også derfor våpeneiere nå gis mulighet til å korrigere opplysninger om sine våpen.

Med det som bakgrunn ser jeg ikke helt at dette er å fortsette med idioti, og heller ikke at innføringen av nytt register er et grep som skulle tilsi at våpenregisteret må outsources (for å bruke et nynorsk ord).

Jeg er spent på fortsettelsen. Så langt synes jeg det ser positivt ut. Jeg skal søke om perkusjonsrevolver litt utpå våren, så får tiden vise om nytt våpenregister gjør søknadsprosessen smidigere.

Kiwi

De nødvendige dataregistreringsferdighetene var begrenset til å kopiere skrevet tekst til tekst som ble skrevet inn i en datamaskin. Det var absolutt lav kompetanse, men politiet har håndtert denne enkle oppgaven dårlig i 40 år.

Overføring av et enkelt registrert element fra én person til en annen, i det samme lille landet, burde ha hatt en nøyaktighet på 99,9999 %. I stedet er det vanlig at våpeneiere opplever flere feil i systemet.

Jeg kan ikke forstå hvorfor våpenoverføringer ikke kan skje umiddelbart av alle som har lisens til å selge våpen? Politiet har opprettet et sentralt våpenregister, hvorfor kan ikke for eksempel våpenbutikker ha umiddelbar tilgang til det og endre eller registrere våpen i sanntid? Denne gammeldagse ideen om å søke politiet om et våpen som du uansett får lov til å ha, virker bare for meg som en måte politiet kan tjene penger på.

volcanic

Regelverket for erverv av våpen er vedtatt av Stortinget. Regelverket er ikke vedtatt av politiet. Stortinget er satt sammen ut ifra stemmer på parti og kandidater ifra innbyggere med stemmerett. Hvis vi ønsker et annet lovverk, stemmer vi på andre kandidater enn de vi har i dag. For min del kommer jeg for første gang i mitt liv til å endre politisk blokk når stortingsvalg avholdes neste gang, dog ikke på grunn av våpenforvaltningen.

At forvaltningen endrer et gammelt system med mangler, til et nytt system med færre mangler, kan jeg ikke se på som kritikkverdig. Selv om manglene i det gamle systemet avdekkes i prosessen.

Ellers er vel ikke ideen om å søke forvaltningen om tillatelse til erverv av våpen spesielt gammeldags. Den første lov som i noen grad begrenset borgeres anledning til å anskaffe seg våpen, kom så vidt jeg vet i 1961. Og gebyret for tillatelse skal etter våpenlova § 37 kun dekke utgiftene forvaltningen har med våpenregisteret.