Valg av .36 perkusjonsrevolver

Started by Finmekanikk, 10. February 2026 kl. 20:14:48

Previous topic - Next topic

Finmekanikk

Har planer om å kjøpe en .36 kaliber perkusjonsrevolver, men klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg skal gå for. Har allerede en Uberti 1858 New model army, så tenkte å kjøpe en relativt liten og økonomisk revolver denne gangen. Har lenge tenkt på en Uberti 1862 New police, men etter å ha undersøkt de litt grundigere, så virker det som om enkelte har en del problemer med disse. Det jeg har sett er hovedsakelig at de kan ha en noe grov finish på interne deler, perkusjonshetter som setter seg fast i mekanismen på grunn av slakk fjær til hammer og for vide hull i niplene, noe som også medfører at mye slam blir blåst ned i mekanismen.

Er det noen som har erfaring med nyere produksjoner av disse, eller har noen innspill? Bør jeg kanskje heller gå for en 1861 Navy?

Cap'n Redneck

Uberti 1862 Pocket Police vil jeg si er best egnet for "qvinder & børn".
Grepet føles lite i en voksen mannshånd.
Siden den er 5-skudds og tønna også er liten i diameter vil brukte tennhetter fort kile seg fast mot rekylskjoldet og alt låser seg. 
Versjonen med 6,5 tommers løp kan være egnet for juniorer til 13-skudd.
Jeg vil ikke anbefale Pocket Police eller 1862 Pocket Navy til feltskyting eller westernskyting...

Jeg vil heller anbefale Uberti 1851 Navy, Uberti 1861 Navy (eller Pietta's Spiller & Burr hvis du foretrekker "Remington-konseptet" med hel ramme og baksiktet i top-strap'en).

Beklageligvis er både Uberti's og Pietta's moderne utgaver av .36 kaliber Remington 1863 New Model Navy bygd på kaliber .44 ramme.  De bare bytter ut løp og tønne.  Det gir en revolver som er like stor som en .44, og tyngre!
Jeg vet Uberti lagde en korrekt .36 New Model Navy med mindre ramme på 1960-70-tallet...

Hva gjelder "byggekvalitet" og finish fra Italia så må det vel best beskrives som "ferdigmonterte byggesett": noe arbeid gjenstår!  :(

Man kan også få inntrykk av at 1. kvalitet går i 40 fots containeren som skal til USA.
2. kvalitet går i 20 fots containeren som skal til Tyskland. 
3. kvalitet går i pappeska som skal til Norge...

Hvor i landet holder du til?
Det beste er jo om noen i rimelig nærhet har en revolver av samme modell du kan tenke deg, så du hadde fått håndtert den og skutt noen skudd med den for å evaluere...
Evt. besøke Gro's Våpen på Eidsvoll eller SweNor Import på Fetsund, som er de to hovedimportørene.  Hanevik Våpen på Rena har rett som det er bruktvåpen på FINN.no.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

TMB

Om jeg skulle valgt på nytt i dag, sett med fokus på kruttprisen som vi har i dag så hadde mitt valg falt på Uberti 1861 Navy.
Som nevnt over så trenger de litt tilpassning for å gå feilfritt. Men nettet er fult av informasjon om tilpassing etc som må til.

Jeg har 2stk 1860 Army, de går 50 skudd hver før ting begynner å knote seg til. Perfekt innkjørt. Blir brukt til Cowboyaction.

Når det kommer til "sherif" utgaver så kan de bli litt harde å lade med en såpass kort ladearm. Går å lage adapter som kan fungere som momentforsterker til de.