Politiet tar midlertidig beslag i våpen og ammunisjon - og drukner ammunisjon,

Started by Trond, 12. February 2026 kl. 21:41:04

Previous topic - Next topic

Trond

Vi hadde et innbrudd sommeren 2023 og ble bl.a. frastjålet 15 russiske ikoner, åtte registrerte pistoler og revolvere samt div. smykker, kontanter og sølv. Det ble ikke tatt noen antikke våpen eller moderne rifler. Vi fikk ikke adgang til huset de første dagene etter at innbruddet var oppdaget og da politiet forstod at nøkkelen til våpen rommet hadde blitt tatt med av tyvene (den lå i et våpenskap utenfor våpenrommet som ble skåret opp med vinkelsliper), tok de med seg det de fant av registreringspliktige våpen. Disse ble omsider levert tilbake i dag - etter 2,5 år.
Blandt ammunisjonen var det 2 eller tre 18 lødige kammerlader papirpatroner, 1 eller 2 jegerrifle papirpatroner (spisskuglen vender mot kruttet), 2-3 tipakninger med Remington rimfire patroner (pakket i papir med hyssing fra sent 1800-tall), muligens en 18 lødig Landmark patron, noen pakker med førkrigs Kragpatroner samt litt mer og ikke så interessant gammel ammunisjon som hadde blitt oversvømt.

Politimannen som kom med dette i dag var 6-stjerners. Hyggelig, høflig, kompetent og interessant.

Jeg har hatt de gamle patronene i 40-50 år og aner ikke hva de er verdt på samler markedet i dag. Politiet erkjenner ansvar for at de er blitt 'druknet og kastet' og har bedt meg fremsette et krav. Men hva er dette verdt i dag og er det noen som har noe slikt å selge eller bytte bort til meg?

For å si noe pent om politiet, ved overfladisk gjennomgang av riflene var det ingen tegn til rust, riper, hakk eller skraper. For deretter å si noe stygt, det ble inndratt en registrert Springfield 3006, hvorpå jeg ble anklaget for å ha en uregistrert Garand. Superinkompetansen til Våpenkontoret forstod ikke at nevnte Springfield var en Garand produsert av Springfield.

Jeg har ikke gått gjennom all ammunisjonen enda, men det er det beskrevne som det ser ut til å mangle.

to-har

Hva mener du med "druknet"? Er det noe de har gjort med vilje eller ved et uhell?

Trond

Utvilsomt et uhell. Det var lagt i en åpen plast-kasse hvor det var en lang sprekk nederst på den ene kortsiden. Den var ikke lett å se når kasen stod på gulvet. Jeg fikk høre at vannet hadde stått ca 5 cm opp i kassen. Den våte ammunisjonen var blitt kastet/uskadeliggjort, men emballasjen til disse lå igjen slik at de kunne identifiseres.

TMB

Spurte en god venn;

12mm remington pakker ca 900-1000kr stk. Før 1886 noe mer.

18 Løding Papirpatronene ca 200kr stk.
18 Løding messingpatron, uerstattelig...
Ca 10 000kr.