våpenkort til svartkrutt antikk rifle og revolver?

Started by RFG2, 26. February 2026 kl. 18:04:52

Previous topic - Next topic

RFG2

Hei,

jeg har et par spørsmål om våpenkort til antikke svartkrutt våpen.

jeg eier et martini henry rifle, et colt perkusjonsrevolver, og et colt patron revolver.

Er medlem i et "vanlig" pistolklubb som har et utebane som kan brukes, og har våpenkort til flere håndvåpen.

Er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan søke om våpenkort til å kunne kjøpe perkusjonshetter og kuler, og til å lovlig kunne lade svartkrutt patron ammo?

Jeg har sjekket politiets nettsted men fant ingenting om søknaden til svartkrutt ammo der.

Leste her at en ikke treng medlemskap i et svartkrutt klubb eller nsu, men er usikkert om det bare gjelder perkusjon/lunte/flint?

og må jeg ta "svartkrutt" sikkerhets kurs når jeg allerede tok sikkerhetskurs i pistolklubb?

Jeg har erfaring med svartkrutt lading fra da jeg bodde i tyskland for flere år siden så det er ikke noe nye ting for meg.

håper at noen her kan gi meg et litt veileding om hvordan jeg må søke.

vennlig hilsen, RFG2 

runastav

Hei.
Politidirektoratet Rundskriv RPOD-2022-8
Tilvirkning av ammunisjon til egen bruk
Tilvirkning til egen bruk krever ikke særskilt tillatelse dersom det tilvirkes ammunisjon til
et skytevåpen en selv innehar løyve for, jf. våpenlova § 25 tredje ledd.
Innehaver av løyve til å ha og bruke skytevåpen kan for tilvirkning til egen bruk, erverve
krutt og tennmidler til bruk i ens skytevåpen ved fremvisning av våpenkort. Det kan ikke
erverves prosjektil (kuler) til andre kalibre enn hva som "passar i" skytevåpenet løyvet
gjelder for.
Det er også krav om særskilt løyve for å erverve krutt og tennmidler til skytevåpen som
er fritatt fra løyveplikten, jf. våpenforskrifta § 2-6. Se punkt 2.2.4.   Erverv av
komprimert luft eller gasser som drivmiddel krever ikke særskilt løyve.
Dette medfører at personer som ønsker fremstille ammunisjon til f.eks. svartkruttvåpen
produsert før 1890, må søke politiet om særskilt løyve til å erverve svartkrutt og
tennhetter. Flintstein og lunte kan erverves fritt.
Det stilles ingen krav til behovsprøving utover mengdebegrensningen i våpenlova § 7 og
søker må oppfylle krav til personlige egenskaper, jf. våpenlova § 16.
Ved overlatelse av krutt og tennmidler, plikter avhender å påse at mottaker innehar
løyve til erverv eller løyvepliktig skytevåpen. Det kan ikke overlates mengder utover det
som står i rimelig forhold til formålet som begrunner ervervet.
Politidirektoratet legger til grunn at det uten særskilt løyve for erverv hvor mengden er
angitt, kan overlates inntil 3 kg svartkrutt, 5 kg røyksvakt krutt og 10 000 tennhetter
mot fremvisning av gyldig våpenkort for løyvepliktig skytevåpen og hvor gjenstandene
erverves for tilvirkning til egen bruk.
Kanskje dette hjelper?
Runar

RFG2

Hei Runastav, takk for din svar.

fra det du har skrevet konkluderer jeg at jeg ikke treng noen kurs fordi jeg ikke søker om et våpen.

Men hvordan søker jeg om tillatelse til denne ammo på politiets nettsted?
det finnes alt mulig søknader der fra jaktvåpen, sportsvåpen, samlervåpen, luftvåpen, salutkanon, men jeg finner ingen soknad som handler om svartkrutt ammo til registreringsfri antikk våpen?

Cap'n Redneck

Kontakt din lokale politistasjon (lensmannskontor) og hør om de har noen papirblankett liggende for søknad om erverv av svartkrutt, tennhetter og ogivale kuler.
Hvis ikke kan du sette opp en søknad på et vanlig A4-ark.

Det er mulig at du vil bli bedt om å dokumentere at du eide svartkruttvåpen og drev med svartkruttskyting i Tyskland...?

Hvis du ikke kan dokumentere dette kan du måtte ta et sikkerhetskurs for svartkruttskyting hos en pistolklubb som har svartkruttgruppe før du får tillatelse til å kjøpe svartkrutt.

For replika svartkruttvåpen med perkusjons-, flint- eller luntelås gjelder "forenklet behovsprøving" ved erverv; dvs. man trenger ikke medlemskap i NSU eller pistolklubb.

For replika svartkrutt-patronvåpen gjelder de samme reglene som for røyksvake patronvåpen.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

RFG2

Takk for din svar.

Jeg har lest denne rundskriv og som jeg forstå det er det bare snakk om dokumentering av våpenkyndigheten når det handler om førstegangs erverv av et våpentype (paragraf 3.9 of 3.16).

I paragraf 2.8.5 som handler om særskilt tillatelse til erverv av krutt og tennmidler til skytevåpen som er fritatt fra løyveplikt bli det ikke snakk om sikkerhetskurs eller dokumentering av våpenkyndigheten.

Jeg skal sende et spørsmål til politidirektoratet, (våpenkontoret her svarer aldri eller bare etter flere månader når en sender e-post)

RFG2

Jeg fant svaret:

Den som vil erverve eller ha krut eller tennmiddel til skytevåpen som er fritekne frå løyveplikt må ha løyve frå politiet. Politiet kan berre gje løyve til erverv av krut eller tennmiddel til personar som har gjennomført tryggingsopplæring hos skyttarorganisasjon med godkjent skyttarprogram for skytevåpen som ammunisjonen kan brukast i.
(Våpenforskrifta 2-6)

så da må jeg finne et svartkrutt klubb som har skyteprogram til patron revolver, og patron rifle for å ta sikkerhetskurs  :(

når jeg lader min vanlig modern 38 spesial med svartkrutt da er min gjennomførte NSF sikkerhetskurs OK,
men når jeg lader min antikk 38 long colt eller 38 s&w revolver treng jeg plutslig et ekstra sikkerhetskurs i et NSU klubb...håplaust. 

RFG2

unnskyld for mye posting, jeg må korrigere det som jeg har skrevet men finner ikke noen mulighet til å gjør "edit" her.