Presisjon rolling block

Started by to-har, 03. March 2026 kl. 16:01:53

Previous topic - Next topic

to-har

Det er ganske lett å få tak i en norsk eller svensk rolling block til en rimelig penge. Hvor god presisjon får dere med disse? Er det noen forskjell sammenlignet med andre lignende typer våpen?

Cap'n Redneck

Dagfinn Torp fra Kongsvinger har hatt Norgesrekorden i klassen "12,17x44" siden 2018 med 96p av 100 mulige.
Dette er stående skyting på 50m mot standard halvmetersskive for pistol.
"12,17"-klassen omfatter alle originale våpen i kaliberet, som norsk og svensk Rolling Block, Lundsgevær, Krag-Petersson og Husqvarna "Torpare-bøssa".  Både originale militære og jaktombygde våpen.

Oddvar Deberitz fra Disenå har hatt Norgesrekorden i klassen "Jarmann Original" siden 2012 med 96p av 100 mulige.  Samme skytestilling, avstand og skive som "12,17"-klassen.
"Jarmann"-klassen omfatter alle patronvåpen som ikke kan godkjennes i "12,17x44".

Siden begge Norgesrekordene er på 96p skulle det tilsi at det er liten forskjell i presisjonen på 50m.  Jeg vil tro at på 100m eller lengre hold vil en kule med mindre kaliber og større lengde enn 12,17-kula ha en fordel i bedre ballistisk koeffisient.

Det meste handler om å legge ned en jobb i å eksperimentere frem en kombinasjon av riktig kule / riktig blylegering / riktig kruttgranulasjon / riktig kruttmengde / riktig fyllmateriale mellom krutt og kule / riktig kulefett.
Om man ikke er så heldig å få kjøpt et gevær hvor kuletang og oppskrift på "vinner-ladning" følger med.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

runastav

Hei, dersom du ikke har bøkene til Ø.Flatnes så har han de i butikken sin her.
Runar

TMB

Tilgang på hylser og kuler ville jeg nok satt som ett kriterie for valg av børse/kaliber.

Jeg har og har hatt en god del rollingblock rifler. Rollingblocker i 12mm Remington har sine "variasjoner" fra børse til børse. Dette munner nok ut i inviduell slitasje i løp og høne/hane. Som nevnt over er jobben å finne rett kombinasjon som passer din b ørse.

Ting å se etter er slark i høne & hane. Når du slipper hanen skal ikke høna få lov å bevege på seg.
Viktig å holde tennålen uten skarpe kanter og at den løper fritt i høna. En punktering av hette er skummelt i en gammel rollingblock, spesielt om hovedfjøra er slakk.

Fordelen med rollingblocka er;
- enkel å rengjøre.
- få deler
- god tilgang på deler (sett i forhold til andre antikke rifler)
- rimelig i innkjøp om en kjøper f.eks svensk. eller ei kongsberg som ikke er nummerlik.

Torgeir

Quote from: Cap'n Redneck on 05. March 2026 kl. 12:46:51Jarmann Original" siden 2012 med 96p av 100 mulige.  Samme skytestilling, avstand og skive som "12,17"-klassen.
"Jarmann"-klassen omfatter alle patronvåpen som ikke kan godkjennes i "12,17x44".
Dette er vel ikke helt riktig? I Jarmann er det fritt kaliber, så dermed kan 12,17X44 brukes også i denne klassen. Det gjør i alle fall jeg. Svensk rolling block går godt på femti meter hvis jeg gjør jobben, tross både rufsete rifling og litt slarkete blokk. På hundremeteren tyr jeg til annet skyts. På den avstanden har jeg ikke klart å lade meg fram til konsistente resultater.
Torgeir

to-har

Takk for svar alle sammen. Da virker det som at rolling blockene er best på stutte hold. Kom gjerne med flere erfaringer de som har