Jarmann rifle, serienummer 149

Started by Eriksen, 25. March 2026 kl. 21:48:49

Previous topic - Next topic

Eriksen

Hei, jeg har en tidlig Jarmann som jeg vurderer for salg. Den har vært min farfar og oldefar sin elgrifle og har vært brukt i Meråker da oldefar jobbet på Meråker Brug. Farfar var ivrig treskjærer, så han har gjort en intrikat innskjæring av en hjort og eikeløv i kolben (hærverk, vil enkelte samlere kalle det). Det er slått nummer 149 på delene, men det er ikke noe Kongsberg K, bare et stempel slått på undersiden av pipa som jeg ikke forstår noe av. Jeg har lasta opp en del bilder her, så om noen har kjennskap til de her børsene og som vet noe mer? Så hadde det vært artig å vite mer om hva dette her er sånn at jeg kan overlevere historien til familien min.

https://www.dropbox.com/scl/fo/ljh9f7twypr2cv7m1ems1/AH7vJDwrCrGAVVW637vRXnc?rlkey=n3jagvgqhnwwk8ih119ityfc0&dl=0

Det er tydelig en av de aller første utgavene, der stokken har rom til rørmagasin, men mekanismen er den aller tidligste versjonen med enkeltskudd, før Jarmann ble overtalt til å lage magasinløsning, frontsiktet er fast i pipa som vi vanligvis bare finner på de norske modellene og det er også bare to bånd som holder pipe og stokk sammen.

Noen som har sett noe lignende og som vet noe?

willer

Legg ut bildene her så blir det lettere eg fikk ikkje zooma opp bildene på linken din

Eriksen

Ai, ja beklager. Bildene der på linken lå inne i en Zip fil, nå skal det være standard.

https://www.dropbox.com/scl/fo/p1e08dzh8u2uw2hg8rlkm/APiXcqYS-WcyKpTkvbxwc1Q?rlkey=jhp4816gyhvh1j6q5kziz2oiw&dl=0

Her ligger det i fullformat.

Prøvde å resize et bilde til 800x600 og legge det inn her

Per-S

Hvor er nummeretplassert på våpenet? Har den nr flere steder? På originale militære våpen er det nr på kolbe og løpsbånd, har du det på din?
Er dette en mod 84 eller 84/87? Er det bajonettklakk og hvordan er den festet til pipe. Ta bilder av alle detaljer.
Dersom det er et privatgevær har disse egen nummerserie, og det ble også lagd våpen for skytterlag.

Per-S

Jeg har et spørsmål til. Er det utfrest for patronløfter i låskassen, og er festene til patronløfter på plass under låskassen.
Jeg ser også at det er en knapp for reimfeste under kolben, dette er et tegn på at det er et privatgevær.

anvil

Hei, ut fra bildene er det ikke noe som peker i retning av Sverige eller KV's sivile modeller. Derimot er det svært mange detaljer som stemmer med KV's militære, mens stempling som KV brukte mangler helt (Har selv M1884 SN 8)
Jeg tror dette dreier seg om et fra en serie en børsemaker har laget på grunnlag av deler til overs på KV. Kassa er laget for enkeltskudd, så den kan han muligens ha produsert selv, om det ikke også lå igjen slike kasser etter de første enkeltskudd-geværene ble laget før 1880. Deler som ble vraket for militære modeller var sikkert også tilgjengelig. At dette enkeltskudd geværet har stokk som er frest ut for magasin rør kan forklares ved at det var ikke andre stokker å få fra KV.
Høyst sannsynlig er geværet satt sammen etter at KV ladde lagt ned produksjonen i 1897.
Den som kunne tyde stemplene, og hadde tid til å lete i gamle arkiver over godkjente børsemakere, kan kanskje identifisere børsemakeren?

Eriksen

Quote from: Per-S on 26. March 2026 kl. 17:46:28Hvor er nummeretplassert på våpenet? Har den nr flere steder? På originale militære våpen er det nr på kolbe og løpsbånd, har du det på din?
Er dette en mod 84 eller 84/87? Er det bajonettklakk og hvordan er den festet til pipe. Ta bilder av alle detaljer.
Dersom det er et privatgevær har disse egen nummerserie, og det ble også lagd våpen for skytterlag.

Selve serieummeret er slått inn på hevarmen, i låskassen, på patronutdrageren på sluttstykket og oppspennerknasten til tennstempelet. Samme nummeret hele veien og ikke noe militært nummer i tillegg. Så den børsa har nok ikke vært gjennom rustkammeret. Det er bajonettklakk på fremre løpsbåndet og så er det en utsparing på motsatt side på det bakre løpsbåndet og en form for boltfeste framme i stokken som er fjernet. Kanskje for å lagre bajonett eller noe annet.
Men du har nok rett der ja, med så tidlig serienummer og uten magasin så er det kanskje av de som ble levert privat før forsvaret fikk dem

Eriksen

Quote from: Harald on 26. March 2026 kl. 21:13:09https://forum.svartkrutt.net/index.php/topic,32124.0.html

:-) Aha, så den har vært her før! Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er mitt bilde fra samme børsa. Stripene i fra produksjon ser helt like ut. Jeg fikk mye hjelp av Aleksander og Big5 med identifisering, men nå har politiet slått ned på Big5 så de får ikke gjort så mye på en stund. Håper det ordner seg og de kommer tilbake igjen!

Eriksen

Quote from: Per-S on 27. March 2026 kl. 8:51:09Jeg har et spørsmål til. Er det utfrest for patronløfter i låskassen, og er festene til patronløfter på plass under låskassen.
Jeg ser også at det er en knapp for reimfeste under kolben, dette er et tegn på at det er et privatgevær.

Hei! Ja låskassen er helt uten spor av den magasinløsningen som ble innført seinere. Den knappen på kolben kan være montert av farfar da han gjorde utskjæringene. Tilpassing til jaktbruk der

Eriksen

Quote from: anvil on 28. March 2026 kl. 18:35:35Hei, ut fra bildene er det ikke noe som peker i retning av Sverige eller KV's sivile modeller. Derimot er det svært mange detaljer som stemmer med KV's militære, mens stempling som KV brukte mangler helt (Har selv M1884 SN 8)
Jeg tror dette dreier seg om et fra en serie en børsemaker har laget på grunnlag av deler til overs på KV. Kassa er laget for enkeltskudd, så den kan han muligens ha produsert selv, om det ikke også lå igjen slike kasser etter de første enkeltskudd-geværene ble laget før 1880. Deler som ble vraket for militære modeller var sikkert også tilgjengelig. At dette enkeltskudd geværet har stokk som er frest ut for magasin rør kan forklares ved at det var ikke andre stokker å få fra KV.
Høyst sannsynlig er geværet satt sammen etter at KV ladde lagt ned produksjonen i 1897.
Den som kunne tyde stemplene, og hadde tid til å lete i gamle arkiver over godkjente børsemakere, kan kanskje identifisere børsemakeren?
Wow, nummer 8 ja, det er tidlig i produksjonen! :-D
Det høres fornuftig ut ja. Om den kom ut fra Kongsberg offisielt som helt våpen, da burde den hatt stempel. Jeg fant det som ser ut som broren, nummer 148, her: https://digitaltmuseum.se/011024387439/gevar-fm-1878-79
Selv om digitalmuseum hevder den er satt sammen i Sverige, så trenger ikke det bety at 149 også er det. Ett eller annet sted må skillet gå, når det er produsert Jarmann litt både her og der.
Den har de samme detaljene, minus arbeidet med stokken ;-), og ser helt strøken ut.

Per-S

De er flere usikkerheter om dette våpenet, serienummer 149 tyder på en lang serie og da er det mest trolig en sivil Kongsberg produksjon.
Men, det kan være en sjeldenhet, en original enkeltskudd fra før militær produksjon.
Siden det ble endringer på låskassen fra 1887 er det mulig å finne ut om den er produsert før -87 eller etter. Er det en original -84 låskasse er våpenet uvanlig, og kan være av de som Jahrman fikk produsert i Sverige. Endringene i -87 var lengre låskasse og noen endringer på sluttstykke/utdrager. Dersom din låskasse ikke har disse endringene er det mest trolig et svensk produsert våpen. Knappen under kolben er vanlig på Kongsberg produserte privatgeværer.