Høring om STERK ØKNING i våpensøknadsgebyrer:

Started by Cap'n Redneck, 13. May 2026 kl. 22:41:03

Previous topic - Next topic

Cap'n Redneck

Myndighetene har vel en anelse om at det ikke vil falle i smak hos Ola Dunk å totalforby privat våpeninnehav i Norge, så nå har de kommet med et forslag som vil gjøre det så kostbart å søke om - og eie våpen at det kun vil bli forbeholdt "adelsmenn"....!

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/horing-om-endringer-i-gebyr-i-vapenforvaltningen/id3159100/?fbclid=IwVERDUARuJxJleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZAo2NjI4NTY4Mzc5AAEekeIvzlxD1obgPikCduKhkEorxP_rz5jEAHJ6lhwIydMQrFHSfioSOFKtp8I_aem_kbsFLYB2mbajdcydnrqAPA

La oss inderlig håpe at de forskjellige skytterforbundene og samlerorganisasjonene får kvalt denne galskapen før det blir satt ut i livet...?

Det er også anledning for privatpersoner å sende inn svar på høringen:

https://svar.regjeringen.no/nb/registrer_horingsuttalelse/H3159090/
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Svartkrudt

Alltid lurt på hvorfor vi ikke har et forbund ala NRA i USA som jobber for våpeneieres interesser?
Jeg må si for min del blir det bare mindre og mindre interessant å være våpeneier i Norge, det har gått fra og være et fyrtårn for våpen rettigheter i Europa til land jeg trodde vi ikke ville sammenligne oss med..

Nygaard

Leste raskt gjennom høringsnotatet, og som vanlig ser JD stort på sine forpliktelser etter både utredningsinstruksen og R109/21. Det er dypt provoserende at Justisdepartementet av alle etater ikke etterkommer regelverket de er underlagt.

Det sagt er jeg ikke prinsipielt uenig med JD i at det kan være rimelig å oppjustere gebyrene dersom kostnadene ved driften er betydelig høyere enn før pga. prisvekst og høyere søknadstall mv. uten at gebyrene har holdt følge. Vurderingene som fremkommer i høringsnotatet deres er imidlertid svært tynn suppe, og mangler fullstendig nødvendig informasjon og underlag for å kunne virke både som høringsdokument og beslutningsunderlag, og det er i praksis umulig å si om gebyrnivået de har landet på er rimelig innenfor selvkostprinsippet.

runastav

Hallo Godtfolk!
Dersom vi tenker oss grundig om så er det for oss adskillig betre at myndighetene driver med skattlegging eller alternativt stramme inn våpenloven!Og er det noe staten liker så er det nettopp det de liker best og hive på skatter og avgifter!Alle som er genuint interessert i Norsk våpenhistorie, jakt, sportsskyting , våpensamling etc er jo klar over at dette er ingen billig interesse/hobby. Staten kan forby, legge på avgifter etc så mye de vil men de tar ikke knekken på våpen interessen til folk uansett!Så vi betaler samme f... hva det koster ikke sant?Husker et årsmøte i pistolklubben jeg er tilsluttet for mange år siden, styret sa at vi må heve årskontingenten fra kr 500,- til kr 1000,- fordi klubbkassen er tom og vi planlegger nybygg.Det ble et ramaskrik, spesielt fra den yngre garde. I pausen spurte jeg et par yngre om dersom de gikk på pub en kveld hvor mye går det da, det går fort en tusenlapp svarte de!!!så da så!
Runar

Cap'n Redneck

Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

runastav

Ja det hender at fornuften vinner, ser ut som senterpartiet har gjort en god jobb her :)
Runar