Dansk Snider

Started by Torgeir, 04. June 2026 kl. 21:03:27

Previous topic - Next topic

Torgeir

Dansk Snider er anskaffet. Den er så pen at man kan lure på om den i det hele tatt noengang er avfyrt. Helt blank i pipa.
Dreide hylser er skaffet fra DK. Tennsatsen er .22 rimfire, i dette tilfellet hylser fra flobert.
Hylsene er .670 i munningen. Ei tyrkerhattkule i .690-ish til kammerlader lot seg banke gjennom pipa. På grunn av oddetall med bommer, er riflingsdiameter krevende å måle. .685 kanskje. Over bommene er den cirka .669.
Folk jeg kjenner bruker .69 minie fra Lyman pressa ned til .669. Det har også blitt hevdet at kammerladerkuler kan brukes, og også .69 rundkule. Hvordan man skal stappe dette nedi ei hylse på .670 har jeg ennå ikke klart å finne ut.
Jeg har ikke klart å finne ut om originalpatronen hadde minie-kule.
Torgeir

Torgeir

Men man kan ikke la seg stoppe av detaljer. Tyrkerhattkulene ble filt så de bakre båndene gikk ned i hylsa. 50 grains zloty stok og ei filtkork fikk plass i hylsa.
Rekylen fra beistet av ei danskebørse var heller daff da blyet ble lobba i krum bane ut mot femtimeteren. En god følelse da det faktisk smalt for første gang på kanskje 150 år.
 Tross den primitive framgangsmåten, landet tyrkerhattene overraskende tett. Fem skudd innen 10 cm. Fire av dem innenfor sju cm. Men vertikal spredning og sotete hull vitner om at kulene ikke tetter helt for gassene. Det er mulig 60 grs sveitser 2 kan bidra til å stuke blyet bedre, men jeg er også redd jeg ikke slipper unna å måtte lete opp ei passende minie-tang. Akternativet er å bestille tang til massivkule fra Accurate molds med litt ulike diameter på båndene.
Torgeir

SB

Artig børse. Ladet og skøyt litt med ei jeg hadde for noen år siden. Brukte Lee slug med greit resultat.
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

Wdog

Hello Sirs,
for this rifle I use LEE slug mold, with removed pin, so without cavity ... around 560 grains. With 70 grains of black powder. In cut 20ga shotgun brass, but its a bit fragile. Accuraci to 50m target is quite good. For keeping of good sight line I have to add higher front sight, on round socket.
Bye Aleš