Langtidslagring - olje, fett, voks el.l. ?

Started by bosnes, 08. April 2010 kl. 16:56:05

Previous topic - Next topic

bosnes

Hei! Har eit spørsmål til dokke ringrevar. Har skaffa meg nokre fine originalvåpen i det siste. Nokre vil eg skyte med meir eller mindre regelmessig. Andre vert vel helst brukte sporadisk, og då dukkar spørsmålet opp: Ved langtidslagring av gamle våpen, kva er beste måten å lagre desse på for å unngå rust?  Brukar eg eit tynt lag olja, fett eller voks, og i tilfelle kva slags? Kva brukar dokke?

Øyvind F.

Jeg bruker Fluid Film. Dette var noe jeg kom over da jeg hadde sommerjobb på et skipsverft. Fettet er basert på lanolin (ullfett), og den typen jeg har ble brukt til å sprøyte ballasttanker innvendig. Konsistensen er omtrent som vanlig lagerfett. Når du smører metall med dette stoffet ser det aldri ut til å ruste. Jeg bruker ikke annet, og kun et tynt lag holder. Ulempen, eller fordelen om du vil, er at det lukter sau. :-D

Mitt fett stammet fra slike tønner, men du får også kjøpt det i mindre pakninger, og på sprayflaske (noe jeg ikke har prøvd).

Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

bosnes

Takk for svar! Nokon her i kongeriket som sel Fluid Film?

larsie

Hei,

etter et lite søk på google så fant jeg disse.
Om prisene er gode, vet jeg ikke.

http://www.mamut.net/rettedal/shop/

Snabben

Dette var et godt tips. Satt og lurte på det samme selv her om dagen.
Men hvilket av disse produktene som det er linket til er best? Det var noe som het "gel BN", "liquid A" og "NAS"
Og en ting til: Hvordan er dette å pusse vekk etter noen års lagring? Stivner det og blir vanskelig å pusse vekk? Eller holder det seg over lang tid?
Mvh
BMD

Øyvind F.

Selv har jeg bare prøvd varianten i gel-form. Fordelen med denne er at den ikke renner av. Jeg leste gjennom FAQ-en deres nå, og der står det en del interessant, blant annet at det kan tynnes ut med matolje om ønskelig. FAQ-en sier følgende om bruk på våpen:

Can I use Fluid Film on firearms?
Yes. Apply Fluid Film to a clean dry rag, rubbing into metal surface as would be done with a polish or a wax. Will not leave fingerprints or affect bluing. The lanolin base of Fluid Film will also act as a conditioner on wood stock. Fluid Film will hold up in extreme conditions.

Min erfaring er at den ikke tørker ut, det sier også FAQ-en:

Does Fluid Film dry out?
No. Fluid Film is a lanolin based product containing no solvents. It will not evaporate or dry from the surface. Fluid Film will leave a wet, non-drying film, that will provide long term corrosion protection on all metals and superior lubrication for all moving parts.

Det er ganske greit å ha et produkt som kan brukes på både tre, lær og metall. Jeg har også prøvd det som kulefett uten stort hell, men lurer på om jeg skal gjøre litt mer omfattende tester. Konsistensen burde være ypperlig til f.eks. perkusjonsrevolver. Produktet inneholder derimot raffinerte petroleumsprodukter, så det kan være en av årsakene til at det ikke fungerte.

Men, når det er sagt, det var få andre tips om andre oljer/fett i denne tråden. Hva bruker egentlig folk?
Øyvind F. - forum admin

Snabben

Takk for mye bra info. Ser jo ut til å være et skikkelig universalprodukt.
Dette skal prøves!
Mvh
BMD

larsie

Ja, det later til det.
Jeg kjøpte to produkter, for å teste disse ut:

2,5l fluid
1l   Gel.

Særlig tanke på literprisen, til smøring, er helt genial.
Jeg visste dog ikke dette inneholdt petreoliumsprodukter, da jeg tenkte å bruke GEL'n til smøring i ladninger.

festus

> Men, når det er sagt, det var få andre tips om andre oljer/fett i denne tråden. Hva bruker egentlig folk?

Hei! Jeg bruker forsvarets våpenolje (NATO-olje). Men ikke på treverk.
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Snabben

Bestillte en bøtte med Gel og ei flaske med Liquid i tillegg til en sprayboks.
Fikk dette i posten i dag og det ser jo lovende ut. Fine til hvert sitt bruk.
Står på boksene at dette har vært brukt i landbruket i 40 år. Høres også ut til at dette kan brukes til det meste. Og viktigst av alt: Det tørker ikke ut.
Eneste ulempen er at det lukter ikke akkurat nystekte vafler av det ;-)

Takk for tipset.
Mvh
BMD

Nils

Isteden for å lage en ny tråd bruker jeg heller denne.

Er det noen som har prøvd å bruke Fluid Film som en ingrediens i kulefett ?
Fluid Film har jo mange bra egenskaper.

Øyvind F.

Ja, det har jeg prøvd, og det har ikke vært veldig vellykket. Årsaken er nok at hovedbestanddelen i Fluid Film er lanolin, som ikke har de beste smøre- og oppmykningsegenskapene vi ser etter i et godt svartkruttfett. Lanolin fungerer bra til å gjøre kulefettet seigt, slik at fettet fester seg til kuler uten å sprekke opp. Til dette formålet trenger du bare en liten andel lanolin. Derfor er lanolin ofte brukt som komponent i kulefett til langkuler. Det finnes derimot mange andre komponenter som er bedre til å løse og myke opp slammet enn lanolin: oljer, talg, matfett, bivoks etc.
Øyvind F. - forum admin