Identifisering av tre våpen

Started by bodoom, 18. October 2012 kl. 8:54:00

Previous topic - Next topic

bodoom



Hei , disse svartkrutt våpene er noe som er arvet . Lurer på om noen kan hjelpe meg med å finne ut hva det er . Det er ingen merker på dem som kan fortelle noe , kansje er det bare kopier eller suvernirer men de ser svært gamle ut .

Endret tittel siden annethvert innlegg har emnetittelen «Hva er dette?». Titlene skal beskrive hva emenet inneholder, og da holder ikke «Hva er dette?», «Spørsmål» o.l. (men det er bra at innlegget er lagt i rett kategori). Admin.

Øyvind F.

Dette er nok bare noe gammelt skrap som stammer fra Midt-Østen eller Afrika. Det som gjorde det interessant for meg var at langvåpenet ligner ganske mye på det første svartkruttvåpenet mitt, som ble kjøpt gjennom Aaserud Import (tror jeg) sent i 1980-årene. Jeg vet ikke hvor de fikk takk i disse, men de ble markedsført som «engelsk perkusjonsgevær» Jeg tror nok vi må litt lenger sør enn England for å finne opprinnelsen til disse, men det kan være en av billigbørsene som ble laget i England for salg til innfødte i de engelske koloniene. I Birmingham ble det laget munnladere som ble eksportert til innfødte helt til et stykke etter andre verdenskrig.

Da jeg var ung skjøt jeg fugl både med kule og hagl med denne, men jeg ville neppe skutt med den i dag. Til det er den for skral.

Her er min:

Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Trond

Pistolene er, etter min mening, ultraskrot og antagelig ikke laget med tanke på annet enn dekorasjon. Børsa kan kanskje, muligens, hvis-om-atter være noe som ble produsert med tanke på byttehandel med innfødte ett eller annet sted i verden på sent 1800-tall. Jeg har ingen anelse om opprinnelsessted for denne.

Hand

Ser på låseblikket til den øverste pistolen(Dem med hvite innlegg i treverket).  På nevnte låseblikk er det inngravert noe som ligner på løven til East India Company.  Løve som står på ett bakben, med en "stripe" vannrett like nedenfor dyret.  Kanskje noen i India (eller deromkring) har laget noe for salg, og for å gi det litt "pondus" har banket inn en løve som var kjent fra før, i området. - Men hva vet vel jeg.

Hand

bodoom

Hei , takk for god informasjon , nå vet jeg mer om våpenene .
Har ikke tenkt å beholde disse , skal legge dem ut for salg .
Kan noen gi meg tips om hva jeg kan selge dem for .

festus

Disse er ikke skytbare (og sannsynligvis aldri laget for å være det heller), så vi snakker nok om hundrelapper som veggpynt her.
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

sindrepilten

Slettet. Kjøp og salg skal ikke foregå på formet – bruk marked.svartkrutt.net. Admin.