12,17x44

Started by marius, 08. April 2004 kl. 19:43:21

Previous topic - Next topic

marius

Jeg kjøpte noen 420gr kaldpresset hullbase kuler til min RB. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal bruke de, med tanke på smøring/papir vikling.  Noen som kan gi meg en liten innføring:-D

olav

> Jeg kjøpte noen 420gr kaldpresset hullbase kuler til min RB. Jeg er litt
> usikker på hvordan jeg skal bruke de, med tanke på smøring/papir vikling.
> Noen som kan gi meg en liten innføring:-D

Smør kulene enten med Lees flytende kulefett eller bivoks-flytende. Papirvikling, vanlig skriverpapir kuttet mot fibrene i rektangel,langt nok til å vikle rund kula to ganger, fuktes først meget let, tvist overheng bak kula og la tørke, vri ferdig bak på papiret i tvist og legg de inn mot basen, trykk dette mot en hard flate slik at de blir flatt. Dypp kula med papir i litt flytende kulefettt og tørke. Lad somvanlig med komprimering av krutt. pass på at papiret ikke går lengre enn kontaktflaten mot rifling.
Olav

Pelsjeger

#2
Du trenger vel ikke vikle kulene i papir. De er sikkert beregnet for kulefett i rillene. Og kulefett fra Lee, Olav?? :-D  Er det flytende alox for kuler til røksvake ladninger så er det vel ubrukelig til svartkrutt og gjør bare kruttslammet mer uhåndterlig. Bruk fett basert på dyre eller plantefett med bivoks som base.

olav

> Du trenger vel ikke vikle kulene i papir. De er sikkert beregnet for
> kulefett i rillene. Og kulefett fra Lee, Olav?? :-D  Er det flytende alox
> for kuler til røksvake ladninger så er det vel ubrukelig til svartkrutt og
> gjør bare kruttslammet mer uhåndterlig. Bruk fett basert på dyre eller
> plantefett med bivoks som base.

Ja du trenger ikke bruke Lee, men en tynn hinne av det er brukbart, eller smelte Lymans, evt bivoks med litt nafta i, det er også andre amerikanske fettyper til svartkrutt. Orginalt smurte nordmennene kaldpressede kuler med vaselin eller smeltet dyretalg med bivoks i. Setter du også kula på en stanset karong fra melkekartong med en skive bivoks på så går det greit, har jo bare presset noen tusener 12 mm i min tid og ladd og fått laget de første brukelige hylsene i 12,17x44R samt produsert noen diesett i kaliberet,  også fått laget orginale Larsen støpetenger her hjemme, med riller til fett, også papirviklet mye, om det er nødvendig? I hvertfal blir det mindre avleiringer i pipa.Og kaldpressede kuler har ikke riller i vanlig forstand om ikke presseren  lager noen, men de er ikke dype.
Hilsen fr en gammel projektitilvirker, Olav.

Siggen

Olav
Jeg ser at du har mye erfaring med lading av svartkrutt patroner og lurer på og du lader for Jarman? Jeg skaffer hylser og kuler hvis det er ønskelig.

marius

takker for svarene ble litt klokere, kommer sikkert til å prøve begge deler.:-)

olav

Lader og lader, kan nok hjelpe til med det, men da må jeg i hverfall ha hylser,kulene kan jeg presse selv i ønsket vekt og med papirvikling.
Angående kulefett som er bra på alle slags kuler inklusive papirviklede, 45% gul bivoks etter vekt blandet med 55% Vaselin etter vekt, lukter godt og er smørevillig på alt.
Kulevekt på Jarman er omtrent 337 grains, krutt ca 80 grains Fg, sett kula komprimert med kruttet ikke for hardt slik at du knuser kruttkjenene, ha et stanset vanlig skrierpapir vokset med bivoks eller nevnte kulefett i mellom kula og kruttet, hvis du skal skyte med en gang legg en liten kule bivoks opå papiret, dette holder grisingen i løpet mykt.
Hilsen Olav