Feinwerkbau History No.1

Started by aho, 18. December 2013 kl. 6:44:58

Previous topic - Next topic

aho

Fikk da endelig Pistolen på banen.Runar fikset lade/pussestokk og trakt(nå er den loddet ikke tapet);-)




Gikk godt også:-) enhånds 25m



10 grs Sveitser 1,Tanner kule ,Tanner patch .012" med  Bore butter.
Bruker dere andrer gryn også?
Sikte justering får bli en annen dag.
Imponert over bygge kvalitet på denne!

Benytter også sjansen til å takke Øyvind for en kjempeflott bok!
Håper det kommer flere!

krutnarr

#1
> Fikk da endelig Pistolen på banen.
>
> Gikk godt også:-) enhånds 25m


Å hilldranne du. Godt? Nei her sitter du jo på en 100poengs serie ( om du velger de 13 beste skuddene å stiller siktet opp noen knepp;-) )
Den går perfekt. Ikke tenk på gryn. Det behøver du absolutt ikke om ikke det er lunch du er ute etter. Gratulerer så mye med perfekt pistol.

bosnes

Hei! Får gratulere her også! Dette er eit aldeles nydeleg kvalitetsvåpen, og eg ser at du allereie har lært å bruke den!
Du har nok rett ladning, og gryn skal du ikkje tenke på.
Lykke til vidare, skal bli interessant å sjå resultatlistene framover!

PS: Pass på å tørke vekk absolutt alt av olje mellom løpet og skjeftet etter puss. Det same gjeld låsepinnen. Den skal vere absolutt tørr og uten olje når du set den på plass igjen.

aho

#3
Hei




Takker for det karer! Ja det er virkelig et flott våpen,
Så var det det å skyte godt når det gjelder!
Uansett viktig med våpen du stoler på enten det er billig pietta( som også går uforskammet bra)
,eller Feinwerkbau.

festus

Hvis både billig og dyr pistol går bra, kan det sannsynligvis ha noe med skytteren å gjøre også... Godt skutt!
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

akva

Hei.
Jeg bare lurer på hvor du har kjøpt kuler, og hvilken diameter de har.
Har bestilt og venter på lik pistol.
Hilsen Arne.

bosnes

Kulediameteren er .362.   H&N kulene funkar fint. Børselars og Holstad Våpen har.

bosnes

Om det er lang leveringstid, kan du få nokre av meg..

Bj.

aho

Hei



Stemmer selvfølgelig det bosnes skriver,362" støpt av "reint" bly.
Har testet Mos2 spray (moly rustløser,Motip kjøpt på Hellanor)som patch lube,,Feinwerkbau foreslår dette ,eller kommersiellt kulefett
Bare så det er sagt funker sprayen fint.Brukte ikke gryn.
:-)

akva

Takk for svar, jeg gleder meg!

akva

Jess!!!
Jeg har fått min History No.1
Ladet med 15 gr.Swiss 2
Ble bare niere og tiere.
Utrolig bra våpen!
Et lite problem. Nippel tetter seg. for lte hull.
Har nå borret opp litt, så da håper jeg det blir bedre.

Kjøpte en Uberti 45 Long Colt Cattelman med 7,5" løp også!

Fy f... så moro.

Arne.

aho

Hei!
Ser at Mliac har nå gitt nådestøtet for denne pistolen.
Kan brukes  i mliac regi frem til 2021.
Trist for meg,(og 2800 andre)
Får ta dette på tabbekvoten.
Andreas baumkircher produsere oppgradering til våpenet.
Syns Feinwerkbau kunne gjort det samme.
Ryktene sier modellen er gått ut av produksjon , ikke så rart kansje?

Kammerherren

Dette var trist lesing..... Kjøpte en slik i sommer jeg....... Uten tvil et fantastisk skytevåpen. Etter å ha lest diskusjonen på facebook skjønner at det er stor uenighet om fremgangsmåten til MLAIC i denne saken. Ille at et replicavåpen kan bli brukt i lengre tid for så bli svartelistet på denne måten. At David Brigdon kaller den for et ISSF våpen blir jo ganske latterlig. Ikke rart det blir heftige diskusjoner når en trekker det så langt.
Kammerherren

kjberg

Kunne tenkt meg å se en original av denne pistolen fra den gang da.
MLAICs replika regler sier jo at det må kunne dokumenteres. Ganske greit spør du meg.
KJ.

Kammerherren

Et raskt Googlesøk så ser en fort at originalen ikke er så rent ulik. Det MLAIC tilsynelatende har hengt seg opp i er at det finnes noen aluminiumskomponenter i avtrekket, samt at avtrekksmekanismen vistnok ikke er tidsriktig. Nå er det slik at jeg tviler på om funksjonaliteten på pistolen ville vært spesielt endret om avtrekket var mer korekt og det ikke ble benyttet aluminium. Vi vet alle at det fantes svært gode avtrekk på den tiden denne pistolen ble produsert. Jeg tror dette vil ende opp med masseslakt av replicavåpen om de har til hensikt å være konsistente i denne saken.

Her er et godt skrevet innlegg i diskusjonen som pågår på Facebook, skrevet av en amerikaner. En god oppsumering spør du meg.

Lee Shaver: After reading this thread and thinking about it for a while I have several thoughts. Some personal, some professional, and some as vice Chair of the USIMLT. I will try to keep them separate. My personal comments are; David was not SG when the history #1 was introduced, so we can not lay the blame for it's use at his feet. Secondly if the delegates of the many countries have decided that we must shoot guns that are more historically accurate copies, then we must live with that or take the matter up with our delegates. Finally, if people will pay over 2000 Euro for a target pistol, then I have been seriously underpricing my products. As a gunmaker I look at the history #1 and I see a pistol that was designed to be a fine shooting gun with very little craftsmanship involved. Just machining tolerances done with CNC machines. The trigger was designed to give a light trigger pull with no master craftsman involved. Is it historically correct? No! Does it really improve the way the gun shoots? Probably not as much as some have imagined. It is far better than a cheap reproduction, but it sounds as if all one must do is to replace the aluminum trigger housing with a steel one and have historically accurate triggers parts installed, then have a craftsman tune the trigger and the guns will be right back on the firing line still winning, and with the same or similar trigger pulls. The only real change will be that the gun is an ounce or two heavier. In 2021 the historical minded in the MLAIC will be patting themselves on the back for what they have accomplished, Andreas will have made a little money, the same people will be winning with the same guns, and those that do not like shooting against the underhammers will still be complaining. As vice chair of the USIMLT I have a few concerns. Our Deputy SG has stated that the only problem with the #1 is the aluminum trigger frame, while our SG has stated that to be only an annoyance and the real problem is the lock design. This seems to highlight that there has been no study to officially list the problems with the pistol, so my question is.... if our shooters replace the trigger housing with a steel one and historically correct lock works, will the pistol then be considered legal for MLAIC competitions, or will there be other issues that come up. My first thought was what about the twist rate rules, and etc., but before commenting I looked it up in the rules to find that handguns do not seem to have the same requirements for historically correct numbers of grooves and twist rates that the rifles have, so that should not be a problem, but before we recommend to our shooters a course of action we should be informed if there will be further complaints against the guns once modified as described. There has been some discussion of making a list of guns that are considered to be legal or illegal for competition, but we will have to go much further than that. We must define what needs to be fixed on the guns that are already in use, because it seems quite obvious that the competitors would much rather modify and improve the existing reproductions than to replace them entirely with a declared legal gun. Finally, I was invited to set in on the delegates meeting as a guest. During the discussion where it was mentioned that there were probably 75 guns in the competition that did not pass muster as far as the rules are concerned, there was some mention of the history #1, but no mention of all the other guns that do not pass the rules... at least none that I recall. There was eventually an agreement that they should set a date to begin enforcing the rules, and that date was set as the 2021 competition. I may be mistaken, but I recall a vote to begin enforcing the rules, but I do not recall a vote to create an amnesty period for a specific gun as described. If the vote was indeed to finally begin strictly enforcing the rules in 2021 then they only perpetuated the current state, where a gun can pass inspection and then be protested out of the match later because of some historical detail. If the vote was indeed an amnesty period vote for the #1 only then I must ask about all the other guns that will not pass legality according to the rules, but are being shot.
Kammerherren

nevS

Jeg reagerte med vantro på at MLIAC kunne vedta en sånn regel og lage spikre til kister av velskytende våpen.

Når jeg hørte et intervju med David Brigden om dette temaet var jeg overbevist om at det ville ta 30 år for å få igjennom denne endringen siden det finnes så ufattelig mye varianter der ute.

Jeg bet meg merke i at de ville gå igjennom de forskjellige våpentypene og lage en database over hva som var riktig for de forskjellige ut i fra tegninger og sammenligninger med de originale.
Bare det å ta for seg noe så lite tema som perkusjonspistoler "lite i form av orginalitet" så er det jaggu en stor oppgave.

Det de er ute etter er å finne de våpnene som er modernisert og bygget som reine poeng jagere Som FWB History no,1 og no.2.
Jeg skal ikke uttale meg om no.1 siden jeg bare har sett de i bruk.
Det jeg kan si noe om er no.2 i forhold til en original så er det lite som skiller annet enn toleransene for klaring mellom tønne og pipe som er på no.2 er meget presis og ikke minst utmerket laget.
på en original så er det romsligere for å kunne tåle mer skyting før puss.

Ja jeg skjønner at de vil sånne ting til livs, men jeg er på ingen måte enig i dette, selv om jeg har tatt meg fri fra all skyting og konkuranse så sier jeg fortsatt at dette gjør vi for den gleden vi får av hobbyen vår og det sosiale ved å treffe likesinnede på banen for å ha det moro.

Jeg personlig gir blanke i hva de høye herrer finner ut av og skal gjøre, om det er aluminium eller titan i en hane eller tennstift er da vel samme pokker, det er han bak som avgjør hvordan ting går.

Phuuuuu....
årets utblåsing

Ha en fin helg alle
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Hans T

Andreas Baumkircher har deler som kan byttes ut med alu delene i FWB pistolen, og demed gjør den lovlig i MLAIC.
http://baumkircher.at/Press.aspx?screen=Press.aspx&lang=en

Eyeflow

/
mats