Husqvarna forsøksmodell 1835

Started by fjellastein, 28. December 2013 kl. 7:58:38

Previous topic - Next topic

fjellastein

Etter å fått identifisert geværet med god hjelp her på svartkrutt.net , er det en del jeg lurer på.Har søkt en del på nettet men finner så og si ikke relevante opplysninger.

Det hadde vært morro å visst mer om historien rundt våpnet.

finnes det sikre opplysninger om antall lagde? (mitt våpen har nr. 281) Da den er betegnet som forsøksmodell er det vel ikke produsert i store mengder..

hva er verdien på ei slik børse?

krutnarr


fjellastein

det er  snakk om et gevær av denne typen:






patenten er utviklet av c.o. whitelock. han var " överstelöjtnant" i svenske forsvaret.

virker til å være en enkel og funksjonibel patent, hvorfor ble den ikke tatt i bruk?

Harald

Hei fjellastein. Det ble produsert 400 stykker av prøvemodellen til Whitelock. Mvh H.

Harald

#4
Hei Fjellastein.
Ei stund sida det var liv i denne tråden. Da svenskene skulle finne ut hvordan de best skulle ta i bruk perkusjons-systemet med knallhette - eksperimenterte de med utvikling av flintlåsgeværet M/1815. Bildet ditt viser, som nevnt, forsøksgeværet fra Whitelock.

Legger ved et bilde. Øverst flintlåsgeværet M/1815, i midten konduktør G. C. Gernandts forsøksgevær (1833?) og nederst omtalte oberstløytnant C. A. Whitelocks forsøksgevær. De to prøvegeværene ble antakelig framstilt i 400 eksemplarer i 1839. Begge løsningene ble forkastet som hærens framtidige geværmodell. Faktor ved Carl Gustaf Stads geværfaktori oberst J. A. Palm og kaptein S. A. Callerstrøm, leverte også «prosjektgeværer» i 1834-35. Med utgangspunkt i erfaringene med prøvegeværene, utviklet våpenkonstruktøren J. G. Sandberg og kaptein S. A. Callerstrøm slaglåsgeværet M/1840.
Mvh H.

IMG_0845.jpeg
 

runastav

Flotte børser Harald! Her er bilde av min Whitelock desverre sivilisert!
Helsing Runar

Harald

Riktig fint å se at konstruksjonen som havnet på historiens skraphaug, kom til virkelig god nytte for andre i børsa di! Og jammen dukka sannelig underhammer-løsninga opp på kammerladeren vår like etter :-)
Mvh fra Harald