JLS norsk signatur på bössa?

Started by Kurage, 04. September 2014 kl. 8:49:48

Previous topic - Next topic

Kurage

Jag har köpt en lodbössa som jag väntar på att den ska komma med posten. Låset är stämplat JLS och säljaren påstår att det är en norsk smed.

 Jag har sökt lite på internet och hittat en bössa märkt JLS och det ska stå för Jens Larssen enligt den källan.
http://www.europeana.eu/portal/record/2032001/SE_MURBERGET_OBJECT_M15557.html

Är det någon som vet mer om denna JLS? Är det någon som har andra bössor av honom? All info tas tacksamt emot! :-)

Jag kommer lägga ut bilder när jag får hem bössan.
www.kurage.wordpress.com. En blogg om historia, reenactment och hantverk.

Browning08

Det er ikke utenkelig at Jens Larssen fra Kvelia i Lierne (en bygd/distrikt) i grensetraktene mot Sverige i Nord Trøndelag kan være involvert i denne børsa. I disse distriktene var det mange flinke bygdesmeder som kunne sitt fag og jeg har sett mange meget fine jaktvåpen herunder ombygginger som iflg historien kommer fra slike lokale smeder.
Jeg skal forske litt mer historisk på denne antatte lokale smeden og se om jeg kan finne noe lokalhistorisk rundt dette

Trond

Dersom den er nogenlunde lik snapslaglåsbøssa fra Murberget länsmuseet Västernorrland, er jeg redd dette er en vanlig svens lodbösse fra Norrland. Endel av disse ble solgt til samene i Nord-Norge og betegnes i Norge som samegevær nå. Snapslaglåsen ble i svært liten grad brukt i Norge utover av samene. Kassepipene fikk gjerne snapplåsen byttet ut med en utrangert militær flintlås innen omgjøring til perkusjon. Jeg finner det derfor svært lite sannsynlig at denne har norsk opprinnelse.

Harald

#3
Hei. Lenge siden denne tråden var virksom. Har ei børse som trolig er laget av Jens Larsen i Kvelia. Merket JLS og 1855.

IMG_20220726_150130_3~2.jpg
IMG_20220726_144917_4~2.jpg
IMG_20220726_144849_5.jpg