Hylster til Colt 1860

Started by Orion, 12. September 2014 kl. 15:30:56

Previous topic - Next topic

Orion

Hei folkens!
Har lenge villet prøve å lage meg hylster til mine våpen/revolvere, og i fjor høst fikk jeg sjansen til å melde meg på et kurs i lær-arbeid. Foreløpig har dette kurset bare resultert i produksjon av et belte og diverse små reparasjoner av ødelagte lær-saker.  Gikk så til anskaffelse av ett lær-stykke, forpart av okse, ca 3,0 – 3,5 m.m. tykt og gjennomfarget sort. Verktøy hadde jeg kjøpt gjennom kurset.

Fikk først tak i en bit gulvbelegg for å lage en mal, så jeg ikke risikerte å sløse bort kostbart lær. Utformet malen slik jeg ville ha den og tilpasset denne til min originale Colt 1860 Army:



Skar ut lær-biten etter malen:



Her er lærbiten renskåret, kantet med kantjernet, farget kanten og skåret «sy-rille»:
Sy-rillen lages ved hjelp av et spesielt jern og fungerer som et «spor» som sømmen legges i.
Sømmens hull markeres ved hjelp av et «markeringshjul»



Ny prøve for å se om det passer sammen:



Hullene til sømmen stikkes opp ved hjelp av en «skjær-syl»:



Skomakersøm. Gjøres med 2 nåler, og man syr fra midten av tråden. Trådlengde: ca 4 x sømlengde + litt til. Begynner sømmen i tredje hullet og syr mot begynnelsen av sømmen, for så å sy tilbake og fortsette hele sømmen. Avsluttes ved å sy 4 – 5 sting bakover og kappe tråden på baksiden.
 



Ferdig søm:



For å fortsette må jeg ha en spenne og noe annet småtteri. Det er bestilt, så fortsettelse følger :-)

krutnarr

Nydelig Orion
Håper virkelig at du kommer med masse lærprosjekter vi kan lære av. Flotte bilder og bra beskrivelse. Dette kan du. Det må ha vært et fantastisk bra kurs ;-)
:clap:

festus

Gratulerer med pent arbe'! Personlig ville jeg ikke brukt skjæresyl fordi den kutter fibrene i læret. En rund/ oval syl splitter dem, og da blir hullet sterkere. Jeg styrer unna skinnåler med skjæreegg av samme grunn, men om dette er det sikkert like mange meninger som det er lærarbeidere... :-)
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Orion

Takk skal dere ha Krutnarr og Festus. Er faktisk ganske fornøyd selv. Men er ikke 100% fornøyd med kanten/sammenføyningen der sømmen er. Denne skal være helt slett når det er ordentlig gjort. Min er litt ujevn. Men til å være første forsøk så er jeg rimelig fornøyd. Bedre neste gang. ;-)
Det med skjærsylen har jeg ikke tenkt på Festus. Stemmer sikkert det, men vi ble lært å bruke denne på kurset jeg var på.
Om det er noen andre som vil prøve lær-arbeid, så legger jeg ut et bilde av verktøyet som brukes i prosjektet:



1:  Lintråd 18/6 (ferdig vokset)
2:  Kantfarge
3:  Bie-voks
4:  Div. nåler
5:  Skjær-syl
6:  Rund-syl
7:  Syrille-jern
8:  Markeringshjul
9:  Kantskjærer
10: Lærhøvel
11: Poler-bein
12: Tang
13: Hulltang
14: Skarp kniv

Orion

Når jeg satt å funderte på hvordan dette hylsteret kom til å "fungere", ble jeg litt engstelig for at sømmen ville bli utsatt for press og over tid ville rives i stykker, evt. slite læret i stykker. Laget derfor en forsterknings-søm parallelt med den øverste delen av hoved-sømmen, ca en cm innenfor. Her har jeg brukt rund-syl for å lage hullene:



Som dere ser passer hylsteret også perfekt til en original Remington N.M.A.

Har også laget hull og montert "Tie-Down". Dette kunne med fordel vært gjort FØR hylsteret ble sydd sammen:


Beklager litt uskarpt bilde.

Roy-Terje Kjoberg

Lager du en liten lisse til å smette over hanen også?
Mer samler enn skytter.

Orion


Orion

I dag kom pakken fra Skinnlåven med spenner og litt annet. Bestilte noen forskjellige størrelser og valgte spenne for rem på 25 m.m.
Etter at en liten rem på denne dimensjonen var skåret brukes polerbeinet til å lage en rille nær kanten på begge sider:


Etter det brukes kantjernet (i dette tilfellet #2) til å runde kantene. OBS! Kantene skal ikke rundes på kjøttsiden av læret der det kommer søm.


Lærhøvelen brukes for å tynne læret på kjøttsiden der det skal sys rundt spennen. Tynner også en del der læret ligger rundt stolpen på spennen. Har også laget hull for splinten i spennen:






Før sømmen påbegynnes, settes kantene inn med kantfarge:


Og kantene poleres med polerbeinet. Dette forsterker kanten og gjør den mer motstandsdyktig mot fukt osv.:


Så brukes sy-rille jernet til å lage spor for sømmen (bommet litt på avstanden til kanten her. Bra det er på baksiden):-P :


Spennen påsydd med salmaker-søm (eller var det skomaker-søm?;-) ):
Har også tynnet læret litt der "knekken" rundt bak-kant av hylsteret blir.


Laget hull i bak-læret for remmen. Disse hullene skrå-skjærte jeg for å lette gjennomgangen for remmen. Ikke så godt å se på bildet, men dere skjønner sikkert hva jeg mener:


Her er remmen tilpasset i lengde, tuppen rundet av og satt hull for splinten i spennet, og montert. Er vel egentlig ganske ferdig hylster her:


Lissen for sikring på hanen mangler foreløpig, men kommer:

jæger justnæs

Utrolig flott arbeid og instruktiv tråd!
Takk for at du deler, Orion. Her var det mange gode tips å ta med seg :-)
Best når det smeller!

Kammerherren

Flott levert! Så langt ser den veldig fin ut!
Kammerherren

Orion

Kronen på verket!
Sikring for å hindre våpen i å hoppe ut av det lavt-skårne hylsteret, under f.eks. ritt. :-D


Roy-Terje Kjoberg

Mer samler enn skytter.

Kammerherren

Orion, når du først har satt i gang et raskt ritt så har du jo typisk sheriffen i hælene..... Hvordan i all verden skal du kunne trekke raskt når du har sikret hanen så godt?:lol3:

Spøk til side, dette hylsteret ble virkelig fint!!
Kammerherren

revahi

Kjempefint! Kjekt å få sjå så detaljerte bilder undervegs. :-)

Orion

Hei igjen. I vår fikk jeg ånden over meg og fikk lyst å gjøre litt lær-arbeid igjen. Fortsetter bare på denne gamle tråden, da fremgangsmåten er omtrent den samme).
Har fått endel nytt verktøy og utstyr for denne hobbyen, bl.a. såkalte "punsler". Det er små stempler som slås på med en klubbe, for å sette mønster i læret. Læret må da være litt fuktet.

Hadde et stykke gammelt lær liggende. Det har ligget i mange år i et uthus, så det var blitt ganske stygt i finnish'en. Hadde faktisk begynt å mugle litt. Men etter en grundig rengjøring, og innsetting med lærfett, ble det faktisk ganske OK, om ikke akkurat vakkert.
Ville lage et såkalt "Slim Jim" type hylster, som vel er litt mer tidsriktig og autentisk enn disse "Hollywood-hylstrene".
Malen ble laget som det forrige hylsteret, av en bit gulvbelegg. Deretter skåret ut av lærstykket.

20220212_160841.jpg

Deretter ble "belt-loop" utformet. Farget læret med narvsverte der belt-loop skal syes. Loop'en limt og sydd med salmakersøm.

20220215_234117.jpg

Så ble læret fuktet og mønsteret slått inn.

20220220_132922.jpg

Deretter ble hylsteret limt og sydd sammen med salmakersøm.
Øverst i sammenføyningen ble det skåret ut en "kile" av tykt lær, som ble lim/sydd inn i sømmen. Denne smalner nedover, slik at den er tykkest øverst, og så tynn som mulig nederst (ca halvveis nedover sammenføyningen).
Dette gjøres for å gi best mulig plass til avtrekkerbøylen på våpenet.

received_621560052236936.jpeg

20220220_175908.jpg 

20220220_190427.jpg

Så ble resten av hylsteret farget med narvsverte.

20220220_192605.jpg

Kantene langs sømmen ble renskåret, pusset med sandpapir, avrundet og polert.
Til slutt ble hylsteret behandlet med "Tan-Cote" for å gi litt blank finnish.

20220223_140834.jpg

20220502_230526.jpg

PSX_20220223_141041.jpg   

Cap'n Redneck

Det finnes et vell av inspirasjon og gode tips om lærarbeid på dette forumet:

https://www.cascity.com/forumhall/index.php?board=57.0
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Orion

Lysten på lærarbeid kom over meg igjen. Holder egentlig på med et annet prosjekt, men venter på noen verktøy som kommer fra China, så derfor begynte jeg igjen med et hylster imens jeg venter.
Laget et hylster til min Smith & Wesson New Mod. #3. Dette ble laget i flott vegetabilsk lær i tykkelse 3,0 - 3,5 m.m. Skulle også utfolde meg litt med punsling av mønster på hylsteret, uten å overdrive det. Nok med en bord rundt kantene. Hylsteret er dessuten konstruert for å bæres på venstre side av hoften med skjeftet fremover, for kryss-trekk. Her er resultatet:
20230201_121852.jpg

20230201_135717.jpg

20230201_130434.jpg

20230201_130406.jpg

20230201_130455.jpg

20230201_130337.jpg     

krutnarr

Hei O.
Lengesiden. Du har virkelig fått til lærkunsten. Flott arbeid. Muligens du må vise oss andre nerder hvordan du får til så fine dype mønstre? Sånn heilt fra bunnen av?
hilsen krutnarr

Orion

Hei Narren. Ja, det er lenge siden. Chat'en er vel borte også?  :(

Jo, slike mønster lages ved hjelp av små stempler som slås på med en klubbe:

20230204_003003.jpg

Læret må fuktes først, til rett konsistens med vann.
Da får man fram tydelige avtrykk i læret som holder seg der, selv om læret håndteres og brukes. :-)
Har også masse andre verktøy, som vil bli litt omstendelig å gå gjennom her og nå, da...

runastav

Flott hylster og revolver Orion ;)
Helsing Runar