Identifisering av eldre svanehagle?

Started by alfen, 03. December 2014 kl. 20:26:18

Previous topic - Next topic

alfen

Hei, har overtatt det gamle gårs huset og der har den gamle familie haglen dukket opp!
Min far kan sist huske og sett min beste far bruke den for minst 50 år siden, dette var noe han arvet av sin far!

Har prøvd og finne informasjon om den, menn finner ingen som er like!.

Eneste nummeret jeg kann finne på løpet er under front stykket(trebiten). Der står det 13959 eller 13950!

Er det noen her som vet fabrikat og ca årstall?. Er også interisert i og vite om det er mulig og bruke moderne amunisjon i den?.

Har patroner, krutt, bly og utstyr for og ta ut tennere osv liggende som også ble funnet!










Håper noen kan hjelpe meg og oppklare dette mysteriet!

Edit: Fikset bildelenkene. Redaktøren

festus

>  Er også interisert i og vite om det er mulig og bruke moderne amunisjon i den?.

 Kort og godt: NEI! Kun svartkrutt i denne!

Edit: Fikset sitering. Redaktøren
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

krutnarr

Hei.
Gratulerer med artig arvestykke. Dette er et våpen som muligens ikke er så lett å identifisere som en spesiell modell. Det ser for meg ut som at dette våpenet har begynt sitt liv som rifle og endt opp som hagle på sine eldre dager. Når det er sakt så er det kun en antakelse. For å bekrefte teorien må du måle invendig diameter i løpet.
Det som er sikkert er at dette er et våpen med rulleblokk (rolling block -RB)-låsesystem. Det var det "hotte" etter 1967 i Norge. Ditt våpen har ved fødsel hatt hel stokk. Det betyr at treverket under løpet har gått hele vegen frem til løpsmunningen eller deromkring. Dette er ei sivil bøsse. Form på kolbe og "pynt" rundt løpskilen + at den har to patronutdragere tilsier at en lokal bøssemaker i skandinavia har laget/satt sammen våpenet. Norge er et godt tips ;-. Den er sentertent med "riflehøne" og det ser ut som om den altid har vert det. Da er den laget/sammensatt rundt 1875-1895' -ish
Verdien er stor som "bestefars bøsse", men relativt liten som allmenn samleobjekt. Du får muligens 1000-1500kr. for den om den virker. Den er KUN ment til bruk sammen med svartkruttpatroner. Skyting bør først godkjennes av en som har greie på våpen og kan ta en gjennomgang av hele systemet.

qualibra

Vær forsiktig - for all del !


Ikke skyt med den før du er sikker på at den er i stand til å tåle det .

Ikke ta dette ille opp , men jeg synes det ser ut til at den har sett sine beste dager som skyter .


Dette er sagt i den aller beste mening .;-)

Eldar
qualibra

alfen

Takker for tilbake meldingen :).

Tok av kolben nå i sted, og der stod det også: 13959 inn slått i stålet på låsekassen!
Er dette er produksjons nummer?.

På låsingen til stokken står det også: 7 13959

stålrøret som er i stokken og som leder inn i låsekassen ser forøvrigt ut til og være orginal samt ingen flere fester for låsing for stokken lengre fremover på løpet, men det kan vel være ut byttet for og få feste til skulder reimen?.

Under løpet nermest låsekassen står det også inn stemplet ett 7 tall oppdaget eg når jeg fikk rengjort litt!.

Ellers er det kun overflate rust i løpet, det meste av løpet er blankt og pent. Diameter på løpet er i munningen: Innvendigt Ø14,2 Utvendigt: Ø21.

Bak ved kassen er Innvendig diameter: ca Ø18.

Ellers er det fortsatt grease/smurning på fjær mekanismen på låsekassen, og alt går lett og fint!.

så altså må skudd til denne lages selv?.


Takk til dere alle for bra forklaringer og informasjon :).

Total lengde av geværet er: 1195 mm.
Løp lengde ( fra munning til låsekasse: 750mm.

Edit: Fjernet unødvendog sitering. Redaktøren

festus

> stålrøret som er i stokken og som leder inn i låsekassen ser forøvrigt ut til og være orginal samt ingen flere fester for låsing for stokken lengre fremover på løpet, men det kan vel være ut byttet for og få feste til skulder reimen?.

Det røret (eller "rørkenet") du sikter til, har vært for å feste en pussestokk. Som du sier ble nok fremre løpsfeste fjernet til fordel for et reimfeste da fortreet ble kappet, og da ble det ikke lenger mulig å ha pussestokk under løpet.

> så altså må skudd til denne lages selv?.

Skudd til denne må lades selv, med svartkrutt og blyhagl dersom den skal skytes med, ja. En tur til børsemaker for teknisk vurdering kan være lurt først.
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

uncle buff

Hei. Dobbel utdrager sier meg at det ikke er en militær opprinnelse. Stokken er helt lik min gamle Husqarna, men se også til Drammen. Hans Larsen drev også med RB mekanismen.