W.J King perkusjonshagle, hvilke hetter?

Started by jrr50, 04. January 2015 kl. 4:51:06

Previous topic - Next topic

jrr50

Hei jeg har kjøpt meg ei perkusjons hagle fra rundt 1850,som er veldig bra stand etter min oppfatning,jeg tenkte og bruke ho litt til jakt nå til høsten igjen men har liten eller ingen erfaring med perkusjonshagler.
så jeg lurer på et par ting,først dette med perkusjons hetter hvilke hetter bruker vi til disse?
Etter og ha målt så finner jeg ut at RWS 1075 blir litt trange,men går nedpå men føler jeg må presse dem,skal de vere skikkelig trange(blir harde og få av etter de har gått av ,har testet et par og de satt meget godt etter avtrekk. men RWS 1082 er for slakke,fikk noen som heter Remington nr33,som er lengre de passet akkurat og var lett og få av men finner ikke disse noe sted,har en pakke(tror dette er ganske gamle hetter ser slik ut på pakka)har ca 70-80 igjen men vil jo gå tom,det er helt nye nipler(pistonger) på hagla,og ellers virker den og vere i serdeles god stand tatt alder i betraktning.
Og dette med krutt har litt fffg som jeg vet har blitt brukt til ei annen liknende hagle i 16g,denne er 12g.
Er det fffg jeg skal bruke,har nemlig hørt noen si at ffg er det som er og anbefale,eller er ikke det så farlig?
Skyter litt med Rb og der vet jeg at de vanligvis bruker ffg men jeg har brukt både fffg og ffg og det har fungert veldig greit begge deler,har redusert ladningen noe (ca 8-10gr volummål) når jeg har ladet hylsene med fffg.
Spurte på "kammeret" om ladning/hagl og ble anbefalt 50/50 ved volum mål,noe som høres fornuftig ut. Men hvor høyt er det høyeste man bør gå i ladning på ei slik(sett utfra at ho er i god bruks stand?
65-70gr fffg eller er det i meste laget,hadde tenkt og starte rundt 50gr fffg og ditto med hagl,kommer til og bruke blyhagl nå til testing,men må nok kjøpe meg litt wismuth ammo og ta hagl fra når sesongen for neste jakt nermer seg,og vekt på wismuth /bly er vel forskjellig,men er det noe og ta i betraktning når jeg skal lade eller er det så lite at det går for det samme?
Masse spørmål her nå men vil heller spørre enn og gå på en smell her,rekner med der er de her på forumet som kan dette meget godt.
har lagt til noen bilder her men var ikke så godt og få fotogrfert løpet innvendig ser liksom litt verre ut på bildene men synes de ser bra ut når jeg lyser inni løpet,og pusse patchene er helt rene etter jeg prøvte dra igjennom,takker for alle svar.:-)
mvh
jrr50
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

jæger justnæs

Her var det mange spørsål, skal prøve å svare på et par.
Pistongene ser ut til å være av nyere dato enn hagla. Det viktigste er at gjengeparti i hagle og pistonger er i god stand og at pistongene ikke er for utbrente. Er pistongene "nye" ville jeg sett det som en mulighet å sette gjengepartiet i en drill og bruke fil med smergelpapir for å redusere diameteren ørlite for å få hettene til å passe bedre. Er det originalpistonger ville jeg eventuelt få tak i replikapistonger om mulig og ta vare på de gamle.
Vær obs på et par ting; hvis hetter du får i handelen smeller hver gang så ville jeg ikke gjort noe med pistongene. De er harde å få av når du bare smeller hetta men det blir noe helt annet når du skyter med ladning.

Når det gjelder ladning er likt volum krutt og hagl en god tommelfingerregel. Jeg ville enbafalt FF/PP. Men ta et eksempel: Du bruker 75 grains volum krutt/hagl. Ved bruk av FFF/PPP kan du redusere til for eksempel 65 grains volum krutt til 75 grains volum hagl.
Litt vanskelig å gi råd om ladning når man ikke har sett og holdt i våpnenet. Vært forsiktig, begynn lavt. 50 grains volum som en start høres fornuftig ut, så kan du øke med 5-10 grains av gangen. Det er umulig å si hva som er sikker maksladning i hagla di, utvis forsiktighet.

Jeg har ladet med vismut for jakt, samme volum som med bly. Det kan være lurt å prøve ladningen på papp. Ved å prøve litt forskjellige mellomladninger(hard papp etc.) og justering av volum på ladningen kan finne den optimale jaktkombinasjonen som gir jevn dekning av målet.

Lykke til!

PS! Det finnes en del gode artikler og tråder om emnet her inne, og kapittelet om halgeladning i den nye boka til Øyvind er vel verdt å lese. Artikler som omfatter patronhagler lar seg likevel lett overføre til munnlader; stort det samme når man tar bort hylsa og lader direkte i løpet.
Best når det smeller!

jrr50

#2
Takker for godt og utfyllende svar,jeg hadde ute pistongene da jeg kjøpte den og de ser sprell nye ut(ikke et sot korn der)gjenger er 100% både i dem og i børsa.
Jeg tenkte ikke så mye over at det var bare hetter i da de satt litt godt,men selvfølgelig er det som du sier, det noe ganske annet med ladninger,så da er de nok grei som de er nå.:-)
Vil vel som alt annet, slites med tiden de også.(og da trenger de ikke bli for slakk på hettene for fort)
Veldig glad for råd om ladning og alt,setter stor pris på at vi amatører kan spørre dere mer erfarne på dette feltet.
tusen takk for råd og hjelp.
 mvh
jrr50:-)
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Roy-Terje Kjoberg

Må få komplimentere med vakker smellert:-)
Mer samler enn skytter.

jrr50

Takker så mye for det det,
:-) ho er ikke verst iallefall med tanke på at ho er rundt 160 år.:-P
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

jæger justnæs

Leste litt for kjapt (igjen) og så etterpå at pistongene er nye.
Jeg glemte også å gratulere med fin hagle, kos deg med den!
Ny mann på forumet også? Velkommen :-)
Best når det smeller!

jrr50

#6
Takker for det,er et flott forum dette for oss med svartkrutt og det som hører til som interesse felt.
Det er enormt mange her med stor faglig kompetanse ser jeg,både for skyttere, jegere og samlere.
Er veldig glad for og få være en del av dette miljøet som forumet skaper,for kan vel ikke tenke meg noe sted hvor både kompetansen og kunnskapen er bedre,noe som er enormt flott for oss som er "nybegynnere "på dette feltet,har skjønt at det er mye og lære her,og det er jo så flott at dere som sitter med denne kunnskapen deler den med oss andre på en slik måte som dere gjør her på forumet.:-)
Og for og ikke glemme det ,så oppdaget jeg også nettbutikken som var startet nå nettopp som også var en hyggelig del (har selvfølgelig lagt inn bestilling,det er jo alltid noe man trenger,og kjekt og vite at det er kompetente folk som ekspederer ordrer man har lagt inn.:-)
mvh
jrr50
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

jrr50

#7
Da har jeg vert ute og prøve skutt perkusjons hagla for første gang og det ble forsåvidt en suksess.
Var jo litt nervøs siden det var min første gang der eg aleine skulle lade og måle ut og skyte med perkusjon,her skutt med det før men andre har lada og målt ut ladningen.
Kjøpte meg en  pose med 500 :Ballistc Products, sine Fiber cushion wads cal 12,1/2"tjukke.
og tilsvarende overshoot wads( top shillinger) i papp fra Trond Alvestad.

Brukte rørene jeg kjøpte på nettbuktikken og laga meg 10 ladninger fra 55grains fffg (vekt, men stemte meget godt mot volum)til 65grains fffg.
Og brukte de andre 10 og målte ut tilsvarende volum med hagl og noen med 75 grain volum med hagl( gamle blyhagl nr6 fra svartkrutt patroner jeg hadde (som var blitt våte og ødelagt mens de har lagt lagra i uthuset i mange år.
Brukte de gamle Remington 33 hettene jeg hadde og de er bra de ser jeg,men har så få igjen(nå er bestillingen på 2000 rws 1075 og 1000 rws 1075+ iallefall, lagt av til meg så de kommer når jeg får betalt dem"litt harde økonomiske tider,
Har en "skyte bane" en times gange til skogs her uta for døra,godt og bo på landet:yes: ,så jeg gikk til fjells i 14-15 tida idag
og rigga meg opp med papp plate for og se sprede mønster osv har jo skutt mye med patron hagler og har gjort dette endel ganger før.
Skjøt 6 skudd idag og må si det er jo mye mer likt patron hagle enn jeg trodde(kun lade prosessen som er annerledes,men mer hyggelig og ,man føler seg nermere skogen ,børsa og det hele og så greit hvis man vil justere ladning/hagl osv,dette var gøy.:rifle:
Men en ting som skjedde som var ikke helt som det skulle,den ene hanen slo opp igjen i halvspenn omtrent annen hver gang og den brukte hetta var vekk...tar gjerne imot råd om hvordan best løse dette,er jo klart at fjæra må strammes men gode ideer så man slipper kjøpe ny fjær for jeg tror de er dyre
men det er en tanke svakere fjær på den ene hanen(den som blåser i halvspenn,ca andre hver gang) kjenner jeg når jeg spenner hanene opp,men ikke veldig slapp,men lite grann,fyrer hver gang.
Den andre var helt som den skulle.
Og ho hadde ikke verst mønster på plata heller,men de første med 55g hagl var litt mellomrom(for lite hagl,for da jeg heiv i 65/70grain volum med hagl(og 65 med fffg) så det meget greit ut)skal vere liten den fuglen som lurer seg forbi der..
Så her det skal jaktes tiur og orrfugl med perkusjons hagle på "gammel måten" til høsten det er banna bein...og at det er like god sjans og få noe da tror jeg absolutt,for har mang en gang hasta med og lade etter bom skudd og etter en 50-100m ser man det flyr opp ennå en fugl der man da nettopp har vert. nå tar det tid og lade ,så  nå trenger bare fuglen og vente med og fly opp til gamla er lada,så har jeg han ...Kansje,,,for jeg kan ikke gå og lade denne samtidig,det er jo så omstendelig men koselig også.   men det blir liksom et annet tempo merker jeg og hyggeligere også.:ok:
legger ved noen egen fotografier"SELFIES" oh jes,dette ga mer smak.
så kom gjerne med komentarer det er slik jeg lærer,og dette er sikkert masse om dette jeg ikke har peiling på ennå,så ros og ris ønskes,og kritikk motaes med takk:ok:

min private skyte bane ca 20 meter men det er sikker bakgrunn det kan ingen ta meg på.:yes:

og her følger noen bilder av papp plata og sprede mønstrene:
bildet over er med 55 grain fffg og 55grain volum nr 6 hagl,blir rett og slett for få hagl,eller?
her er med 65fffg og 70-75 med hagl men litt lavt treff.

og sist 65 med fffg og 60-65 med hagl
er noen "slengere "ser jeg men det er vel sylinder løp uten trang boring,men sprer kansje ikke like jevnt som rb hagla,er det noe tips for og rette på det?
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

jæger justnæs

Godt at du er i gang med den :-)

Hane i halvspenn er et dårlig tegn, nesten uavhengig av slagsjæras styrke. Du skrev at pistongene er nye; har du selv kjøpt og montert dem? De er ikke borret opp for å gi bedre tenning eller bestilt med ekstra stort hull? Jeg tror du må sjekke for å se om begge har like store (eller små) hull. Og uansett; håper du bruker briller når du skyter med svartkrutt. Alltid en del fragmenter, kruttslam og gnister som rekker et godt stykke ut fra pistonger/fenghull.

Angående spredning/samling så kan du prøve med pappskilling(er) oppå filtproppen får å få jevnere haglfordeling. Men synes ikke det så galt ut, du kan jo ta tilsvarende test med moderne hagle og ammunisjon for å ha en referanse. Det er ikke sikkert den ser bedre ut.

Edit: Etter min mening er FFF tillegg til åpne pistonger er en god oppskrift på mye sprut bakover/hane i halvspenn.
Best når det smeller!

jrr50

#9
Takker for svar og gode råd,først ja pistongene er nye og de er ikke borret det er faktisk veldig lite flammehull i disse synest jeg (men som sagt har begrenset med kunnskap på dette feltet)så her lytter jeg istedet,for her er det mye og lære tror jeg.
Men har demontert litt her nå og kjenner at den ene fjæra er faktisk vesentlig svakere enn den andre og det er den svake som spretter i halv spenn,her følger noen bilder av fjærer og mekanikk og om det er noen her inne som kan eller kjenner noen som kan "friske opp"ei slik fjær gi beskjed,for ser ingenting annet galt så det må vere svak fjær,ser ikke noe skade men den kan jo ha stått 10år i spenn før jeg fikk børsa...
 ja, jeg bruker briller når jeg test skyter for det er kjekt og kunne beholde synet
og fikk jaggu en bekreftelse på at det var lurt i dag.:nerd:
pistongenes flammehull er jo så små(nå samenlikner jeg med hullet i patroner for jeg har ikke annen referanse,men ser det ene hullet er litt ut av senter??? men det gjør gjerne ikke noe?
og gjenger og løpene og dette ser jo svert bra ut slik jeg ser det uten at det er rett???
men legger til bilder her og for og høre hva dere som vet mer sier om dette

nå er det litt våttinni kamrene for jeg har nettopp hatt ,rengjøring med :Bore cleaner no 13,


Så det jeg har konkludert med her for meg selv er at fjæra må ha stått 10-15 år i spenn et sted før jeg fikk børsa og slik blitt så slakk at dette er årsaken til at den slår hanen i halv spenn,og er nok bare akkurat ikke stram nok for det skjedde bare ca halvparten av gangene,og nå når jeg har mekanikken demontert kjenner jeg det er mye forskjell på spensten i disse to fjærene men den ser uskadd ut ikke noe brudd eller slikt,kjenner godt forskjell når men holder mekanismene i hånden og spenner opp:skudd:
,men nå er jo det og finne noen som kan metall,og vet hvordan den kan strammes(og det jeg ser enkelte her inne får til så må de vere metallurger fårstår ikke at noen er så dyktig for det er imponerende og sikkert mange som er skikkelig flink,men runastav ser jeg gjør veldig mye og en fantastisk kvalitet slik jeg forstår  ting,det er mannen jeg skulle hatt til dette men han har vel henda fulle? for med slik kunnskap og skills er man vel aldri arbeidsløs) for har ikke lyst og finne på noen jukse patenter på dette ,da blir det at det går bra lenge og man starter stole på det så skjer det igjen når man minst venter og gjerne med et kjedelig resultat,i beste fall.
Og da er det så mega supert at vi amatører her dere her på forumet og spørre om råd,for ser at det meste er det noen som kan endel om her inne,og en finere delekultur på kunskap og lærdom skal man lete lenge etter.Og det gjør det så gøy og få vere del av dette som forumet og svartkrutt miljøet ellers er.
Og stor takk til deg for tips og råd Jæger Justnes,og det du sier med en pappshilling oppå filt proppen tenker jeg er det som skal til for og bedre det med de "slengerne"
Så nå må jeg få dette iorden og siden exprimentere med ladninger og slikt,og finne rette hagl /krutt mixen(og skal teste det fg kruttet jeg fikk forleden ,takker for tipset.:hagle:
For det er sikkert dette var gøy,og er liksom litt mer EKTE på en måte:ok:
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

jæger justnæs

Synes det ser greit ut. Har du hatt fra hverandre låsene og vasket bort all gammel olje og sånt? Etterpå smøre alle anleggsflater med en god olje så du ikke mister kraft på grunn av unødvendig mye motstand i mekansimen og langs fjæra.

Angående den låsen som har svak fjær så ville jeg prøvd følgende:
1) Sjekk at det er spenn på hanen helt ned mot pistongen. Hvis det er låsen i seg selv som ikke tillater lengre vandring så er kanskje den nye pistongen for kort i forhold til den originale. Av og til kan det være at det er tatt ut litt lite for slagfjæra så den stopper før hanen er helt nede. Momentet vil derimot klare å sette av hetta men dødgang kan gi hanen en "gratis start" på returen, kombinert med slakk slagfjær og FFF kan det være nok til at den slår opp. Hvis pistongen er for kort kan du prøve å legge et shim i hanen, det kan være den er blitt utbrent og hullet blir dypere for hver gang den slår tilbake. Sånne flammer tærer godt når en føst har kommet gjennom topplaget av herding.

2) Hvis det over ikke gir resultater kan du prøve å sette ei smal kile av gummi så langt mot fjæras "knekk" du kommer. Ikke for hard gummi, og ikke så store biten. Blir det for mye motstand på dette punktet kan du risikere at du knekker fjæra og det har du ikke lyst til.
Så dette er noe som KAN virke men vær klar over den kalkulerte risikoen for knekt fjær. Hvis punkt 1) ikke gir resultater med F/P eller FF/PP så kan du i nøden gå til 2)

Det var det jeg kom på i farta.
Best når det smeller!

jrr50

#11
Takker for gode råd.
Det med gummi kilen høres for meg ut som den beste løsningen.
For jeg finner ikke noen andre feil det er like mye (eller lite spenn i fjæra helt til hanen ligger på pistongen) og den eneste forskjellen fra den andre siden er fjær spenning og den sida var det jo ingen antydning til problemer .konkluderer da med at den er i orden,eller ?)
Men kan jo gjerne hjelpe med noe krutt som brenner seinere, at fffg er for kjapt skal prøve med fg og se da nå først.
Tok ho fra hverandre igår kveld som bildene indike rer, satt og rensa og smurte begge siders mekanikk men plukket ikke ut fjærene men satt med dette til langt på natt igår var ferdig med og sette ho sammen igjen i 02 tida i natt.
Så nå er det reint og fint i all mekanikk og smurt og hjelper ikke det er det rart:confused:
så neste er test med fg og hjelper ikke det får jeg lage meg en kile som du sier.
Tusen takk for hjelp og råd til en hjelpeløs amatør.
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)