Forslag til ny nasjonal klasse: Bakladet hagle

Started by Cap'n Redneck, 23. April 2007 kl. 21:07:03

Previous topic - Next topic

Cap'n Redneck

Min påstand: det er alt for få klasser innen svartkruttskytingen!;-)
Flere klasser = flere våpen = mere moro! :ok:

Jeg vet Nord & Sør tok inn patronhagle i et DM i lerdueskyting på Østlandet her et år, og jeg kan tenke meg å foreslå bakladet hagle som ny, nasjonal klasse på NSU's årsmøte til sommeren.  Jeg har gjort meg noen tanker om hvordan denne klassen bør defineres, og ønsker innspill fra Forumets Ærede Medlemmer....

Navn på originalklasse:  "Lefaucheux" er det første som slår meg;
Eugene Gabriel Lefaucheux (1832-1892), børsemaker fra Paris var aktivt med i utviklingen av stifttenningspatronen for hagle og har gitt navn til "under-lever" låsen som bl.a. brukes på de gamle Husqvarna haglene: Lefaucheux-låsen.

Navn på replikaklasse: "Pape" (for eksempel); William Rochester Pape fra Newcastle-upon-Tyne får æren av å ha introdusert trangboring, i 1866.

Begrunnede forslag på andre navn mottaes.....

Kan det også tenkes at det er mer formålstjenlig å dele klassene inn i "dobbeltløpere" og "enkeltløpere" enn original og replika...? :klohode:

Skyteprogram: likt det nåværende programmet for perk. hagle; Lorenzoni.(25 duer i løpet av 1 time)  Hvis det skytes et rent patronlag kan man kanskje vurdere å korte ned tiden til 30 eller 45 minutter? Prøver og forsøk vil vise...

Ammunisjon:  Jeg er av den oppfatning at patronen skal være av helmessing eller papp med messing/formessinget stål bunnkappe (culot).
Plasthylser kom først på 1950-tallet og har lite med svartkruttskyting å gjøre.  Derav følger også forbud mot bruk av plast forladninger (shotcup)o.l.

Forøvrig mener jeg at stifttenningspatroner bør tillates brukt på linje med sentertente og evt. randtente patroner.  
Kaliber bør være fritt, men med en øvre begrensning på 36 gram med hagl, slik som for Manton og Lorenzoni.
Utskiftbare choker synes jeg ikke bør være tillatt.  Jeg har ikke datofestet denne oppfinnelsen, men den forekommer meg å være moderne.  Noen som vet?

I samme slengen tar vi med et forbud mot "glow-in-the-dark" framsikter og "Pachmayr Decelerator"-lignende gummikolbekapper, både de faste og de til å tre utenpå kolben.  
Lær/skinn kolbeforlengere som snøres fast er tillatt.

OK; kjør debatt!

chiefen

Høres artig ut, noen som har en kaliber 14 pinfire å selge?

Rotta

Et utmerket forslag!

Jeg ser ingen grunn til at ikke enkeltløperne skulle få en egen klasse også - det finnes mange flotte "Rolling Block" hagler som fortjener å bli tatt vare på og ikke minst luftet en gang i mellom!
-Rotta

AB

Jeg føyer meg til rekken med god motagelse.
Når det gjelder rolling blokk haglene, så er jeg spent på å se hvor mye lavere treffprosenten er på leirduene enn med dobbeltløper..... :-P

skoggangsmann

Er med på den, Har en fin Westley Richards fra 1865 i 10 kaliber som jeg gjerne stiller med. er forsåvidt enig når det gjelder bruk av patroner også, men trenger da hjelp til å finne 10 kaliber patroner i papp/messing.

Cap'n Redneck

#5
> Jeg ser ingen grunn til at ikke enkeltløperne skulle få en egen klasse
> også
-I utgangspunktet vil en Rolling Block hagle gå i originalklassen, sammen med f.eks. Husqvarna mod. 17 og Martini-Henry hagler i kal. 14. Men det er kanskje et moment at det er lettere å skyte med en enkeltløper enn en sideligger; det er derfor over/under, automat og pumpe er så populært idag: kun ett løp å forholde seg til.  Håper på noen velfunderte betraktninger rundt dette fra noen med bred erfaring fra lerduebanen...

Hva gjelder treffprosenten vil de fleste av Rolling Block'ene ha ulempen av trangboring på kort hold, men når dua har "falt til ro" ute på en 30-40 meter vil den jo komme til sin rett!  De som bruker dobbeltløper vil jo iallefall ikke få lade mer enn et skudd pr. due, og må bestemme seg for høyre eller venstre løp før de lader. (Men kan bytte frem og tilbake i løpet av serien.)

Cap'n Redneck

#6
" -men trenger da hjelp til å finne 10 kaliber patroner i papp/messing."

Prøv dette firmaet i USA:
http://www.rockymountaincartridge.com/page7.html

chiefen

> > Hva gjelder treffprosenten vil de fleste av Rolling Block'ene ha ulempen
> av trangboring på kort hold

En har da en stilbar brosj liggende:-)

Oddvar

Hei.

Jeg skal ta opp denne klassen på årsmøtet i NSU. Det kommer forslag på to andre klasser også.

Hilsen
Oddvar