Tenn-nål til Kongsberg-produsert Krag-Petersson

Started by anvil, 24. December 2017 kl. 14:46:30

Previous topic - Next topic

anvil

Hei Huntdock!
Ser du søker slik tenn-nål. Skulle gjerne vist hvordan delen ser ut, for deg og de som måtte ha slike liggende. Dessverre har jeg kun for en tidlig svensk-laget K-P, for randtenning:  


Ser av ditt bilde at utsparing for "nålhodet" i sluttstykket kan tydes å være annerledes enn på min SN 35, eller er det bare brukket av et lite hjørne på sluttstykket ditt?


Jeg tror ikke man kan gå ut fra at svensk og norsk passer om hverandre, men det kan jo tenkes at den lar seg tilpasse.

Huntdoc

Hei.Det er korrekt at det er tennnåla som mangler,og rifla er randtent.Jeg har ikke plukket ut sluttstykket enda.Jeg har også en svenske,og den er intakt.Skal se om delene gå om hverandre,men okke som:Jeg tenger tennstift/nål for å få begge komplette.Det lå ikke noe under treet,så jeg har vel ikke vært snill gutt i året som gikk.Jeg har en teori om at tennåla er fjernet for å ufarliggjøre våpnet.Det er ellers i svært fin stand.Om noen har en slik del å selge,er jeg selvsagt interessert.En flink bøssemaker ha sagt seg villig til å smi en kopi om jeg ikke får tak i originalen.Ha ett godt nyttår alle sammen.Huntdoc

festus

> Ser av ditt bilde at utsparing for "nålhodet" i sluttstykket kan tydes å være annerledes enn på min SN 35, eller er det bare brukket av et lite hjørne på sluttstykket ditt?

Jeg har sett børsa, og mener det bare er brukket av et lite hjørne. Jeg tror de er like ellers.
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Huntdoc

Hei, selv om det nå har vist seg at børsa er svensk(!), så er tennstiften litt annerledes enn den på bildet ditt. Tar med sluttstykke og tennstiften fra CJV-børsa til deg en gang vi skal på KVH, så kan du se på dem. :-)

runastav

Huntdoc, her har du 3 varianter av ombyggde til sentertente!
Helsing Runar