Krutt til thundermug?

Started by aho, 25. December 2017 kl. 15:22:31

Previous topic - Next topic

aho

Noen meninger om hvilket Krutt som passer
Best til salutteringer, 15mm boring.

Cap'n Redneck

En thundermug har vanligvis veldig kort løp i forhold til en saluttkanon, så desto finere korning på svartkruttet, desto kraftigere smell. "3P" / "PPP" / "3F" / "FFFg" anbefales.
Jeg anbefaler også hvetemel el. lign. til forladning, så unngår man å skyte ut et "prosjektil" av for eksempel vått, komprimert avispapir.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

laffa



Bruk fint krutt, og nok krutt. For mye krutt gir ikke mere smell, muggen blir bare dyrere i drift. Hvetemel til forladning. Stapping med fuktig papir er bortkastet arbeid. Min mugge har 30mm boring, og jeg bruker 40g. fint krutt, ca 2fg. Dette gir et flott drønn. Større ladning er bare vekkastet krutt

  laffa

aho

Takk for svar karer, da blir det å teste ut dette, samt å se seg om etter noe med større boring til neste nyttårsfeiring :-)

G.Larson

lafta, hva slags stål i muggen din? Og godstykkelse? Lurer også på ladningen, pakkes denne på noen måte eller helles den bare oppi?
Ståle B.

laffa

#5
Materialet er er stål SS 2541. (34CrNiMo6).  Diameter er 100mm og boringen er 30mm. Tot. høyde er 190mm og dybde på boring er 155mm. Kruttet, 40g., heller jeg ned i muggen og fyller opp med hvetemel.  Komprimering er ikke nødvendig

  laffa

reldor

#6
I følge en side på nettet er sikkerhets-tykkelse ,
samme mål som boringen , altså 30mm boring 30mm vegger og bunn.

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

G.Larson

> Materialet er er stål SS 2541. (34CrNiMo6).
>

På vanlig norsk for oss som ikke er så inne på tekniske navn......hva slags stål er dette eller hva kan det sammenlignes med?


>Kruttet, 40g.
>

40 gram eller grain?


Forøvrig så må dere få ett godt nytt år. :-)
Ståle B.

aho

#8

40 grs blir jo ikke rare smellen av.
Fyrte nettopp min, en god del mere krutt;-)
Godt nyttår!

laffa

Benevnelsen på gram er g. Benevnelsen på grain er gr. Hvis en som pjasker med svartkrutt ikke vet å skille disse benevnelsene fra hverandre, bør han vel finne seg noe annet å holde på med

  laffa

aho

#10
;-)

G.Larson

> Benevnelsen på gram er g. Benevnelsen på grain er gr. Hvis en som pjasker med svartkrutt ikke vet å skille disse benevnelsene fra hverandre, bør han vel finne seg noe annet å holde på med
>
>   laffa

Joda, jeg er klar over det og har ganske mange år med lading bak meg. Men benevnelsen har jeg sett brukt så mye om hverandre at jeg var desverre dum nok til å tenke at dette kanskje kunne presiseres slik at andre som også leser her får det med seg. Men ta det bare med ro...slike spørsmål skal ikke gjenta seg i fremtiden.
Ståle B.

Roy-Terje Kjoberg

Vi kan ikke ha det slik at man må være ekspert for å stille spørsmål her inne. Da kommer interessen for svartkruttskytingen til å dø ut etterhvert som "ekspertene" faller fra. Hvem orker å spørre om noe når de risikerer å bli svart i ovenfra og ned holdning? Skal vi bevare forumet og øke oppslutningen så får vi i det minste svare i god ånd når noen spør om et eller annet. Det finnes ikke dumme spørsmål men vi kan gi ganske mange dumme svar.
Mer samler enn skytter.

G.Larson

Tilbake til matrialvalg: Har tilgang på Ferritt-austenittisk rustfritt stål, også kalt duplex
i dimensjonen 120 mm. Er dette ett stål som egner seg?
Ståle B.

reldor

Duplex er et stål brukt i konstruksjoner og i følge tabeller på nettet har det høy styrke.
Men ikke ta det jeg skriver for 100% riktig , kontakt en stål levrandør og få bekreftet det i forhold til stålet i laffa
sin mug.

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

Roy-Terje Kjoberg

Det ble jo laget fullt fungerende kanoner både i bronse og jern så stål er vel godt nok uansett kvalitet?
Mer samler enn skytter.

Cap'n Redneck

Nå er det også opp i gjennom tidene blitt sprengt kanoner av både bronse, jern og stål....så at et hvilket som helst stål av ukjent opphav egner seg vil jeg ikke si.

Stål som er (feil)herdet kan bli sprøtt, og da har man en potensiell splinthåndgranat.

Som det er nevnt lenger opp i tråden er det brukt seigherdet rustfritt stål, og godstykkelsen i bunn og sidevegger er minimum lik boringen/kaliberet.

Det er også et viktig moment at Thunder-mug'en er boret ut av en massiv aksling, og at ikke bunnpluggen er sveiset inn på "ikke-fagmessig" vis.
Hvis bunnpluggen må fabrikeres bør den gjenges inn med grove gjenger, og låses med settskrue, evt. sveis.


Som Reldor skriver burde en stålforhandler kunne gi råd om egnet stålkvalitet.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

kjberg

Har laga flere muskett løp av vanlig ST52. Lett å få tak i greit å bearbeide og sveisbart.