Norsk flintlås 1746

Started by krutnarr, 13. November 2018 kl. 21:30:19

Previous topic - Next topic

krutnarr

Hei.
Kjøpte en flintlåsbøsse her om dagen som jeg tror er Norsk/Norskbrukt fra ca. 1746. Kaliberet er 15-lødig og den er jernfestet. Noe avkortet i kolbe. Utseende er ok, med en del rustpittring. Kan Denne modellfestes? I boken *Våpen i Norge* av Rolf Rasch-Engh beskrives en Glattløpet dragonkarabin fra ca. 1750 som er 15-lødig. Det beskrives også Glattløpet infanterigevær M/1746 med jernbeslag, men 14-lødig. Kanskje min er en avart av den? Noen som vet? Muligens så kan merkingen avsløre noe?

Bilder:








Avtrekkerbøyle og rørken i samme stil.


Overgangen mellom 8-kantet kammer og rundt løp.


Løpet er 91cm. langt. Ser ikke pent ut, men bilde gjør den verre en den er.;-)


Merking på løpet er: I-B-C No 34  15  1746

Lien

Stempelet før årstallet er bokstavene IS og er enten kronborg eller tysk. Du finner lignende i stöckel

Tinytim

Ser veldig svensk ut. Jeg har en med noe av samme merking IS 1750. Det finnes en del svenske våpen fra midten av 1700- tallet som har sideblikk og andre detaljer som ligner på det man finner på DkN våpen.
Rasch-Engh sier mye rart og jeg skjønner ikke hvordan I.B.C kan bli til Telemarkske Natinale Jæger corps som vanligvis er merket med T.N.J.N.C.(I.B.C.) B står trolig for Bambleske Compani og Bøherredske skrives trolig som Bh., dette siden det var to companier i Corpset som begynte med bokstaven B.

krutnarr

Hei Lien.
Du kan ha rett. Gikk inn på https://www.arma-dania.dk/public/afdelingsstempler/avd_stempel_user_view.php?editid1=30873 Der lå jo musketten min med bilde og det hele. Aner ikke hvem som har registrert den der.

Betydning: (Telemarkske Nationale) Jægerkorps 2. Kompagni nr. 34 (muligvis Bøherredske Compagni)    
Stempel på piben af et glatløbet Bondegevær samlet delvis af militære dele.
Stemplet er formentligt ikke fuldstændigt.
Piben er endvidere mærket 1746 og IS.

Et spennende gevær altså :-D

krutnarr

Hei. Tinytim.
Kan bare si meg enig ang.stempel. Den kan være svensk også.

Lien

Det er ikke tilfeldigvis noen stempler formet som hjerter på undersiden av løpet? Jeg har et løst løp med mye av den samme merkingen liggende.

munnlader

#6
Sideblikk og avtrekkerbøjlen ser ut til og stamme fra pistol M/1741 eller M/1744. Røknene ser ut som de stammer fra pistol M/1741/44 og en jernfestede musket.

Merkningene som 17 og 46 finnes på pistoler og musketter, om det er årstall er ikke godt og si.

Jeg syns vi ser på en bondemusket bygget opp av deler som forsvaret har solgt på en av de mange auskjosnene sine under 1700 og 1800 tallet. Varhaken ser jo litt Svensk ut, men den kan ha kommet til senere som sikring ved halvspenn. Merkningene ser ut til og stamme fra forskjellige tids perioder.

Pipen er garantert meget gammel, slutten av 1600 tallet eller tidlig 1700 tall. To gifteringer har jeg på en pistol med F4 tomskilt, dvs perioden er da 1699 - 1730. Hjerter, eller andre Suhl stempler andre steder på pipen hvil gjøre den mere spennede.

Du skriver at pipen er merket IS. Er Det tegn til at det kan ha stått en "A" foran IS og at det er AIS ? Er IS stemplet eller risset inn ?



Det ene røken ser også veldig pistol M/1741 / 1744 ut:



Delene tror jeg kan sorteres slik:

1.Pipe, fremre røken, nesebånd, fremre remmefeste stammer fra en orginal sen 1600 eller tidlig 1700 talls musket.

2. Sideblikk, avtrekkerbøjle og bakre røken, samnt lås fra pistol M/1741/44.

3. Avtrekker, orginale musket eller M/1741/44 pistol.

4. Bakre remmefeste og varhake er senere tilføringer under tiden musket var sivil bondemusket.

5. Stokken er tilpasset delene.

Lien

#7

Her er pipa jeg har. De eldste stemplene er tyske fra 1600 tallet, men IS stemplingen ser nesten helt identisk ut

munnlader

#8
Spennede gammel pipe ! Ja, hjerte er hvel et gammelt Suhl stempel, stempelet rett over er litt vanskelig og identifisere siden det er helt sort. IS tror jeg er et pipe kontrol stempel fra Suhl og MM ser ut som et mester stempel.

Hva 17 stempelet og deretter innrisset 46 står for finnes det forskjellige teorier og mye spekulasjoner om, så der skal jeg ikke komme med nye spekulasjoner ;-)

Merkningen er dragon merkning fra Sønnfelldske Dragon Regiment E.N.C.N.7 =

Som du ser av nedenfor kan dette være tre forskjellige kompanier:



Dvs merknigen kan være fra: E for Enebakkse, Næssiske eller Nannstadske(Sannsynlighvis det førtse eller siste grunnet E.N deretter Compagnie 7. Om nummeret er innvetar nummer eller dragon nummer eller begge deler er det forskjellige forklaringer om, så her skal ikke jeg "banke" inn hva det er.

Her er en annen av mine Dragonregiments merkning på en M/1744 pistol fra samme regiment:



Her er mere M/1744 merkninger av samme type fra samme regiment, fra en annen av mine pistoler, merkningen har flere likheter med din:



Som du ser har denne vært innom Liege = LGE.





Grei link her for og ha kontrol over oppsett og hjelp til tydning av merkninger:

http://da2.uib.no/haer_innled.htm

krutnarr

Hei.
Da har jeg fått tatt litt flere bilder av merkene på pipen. Ser ut til at munnlader treffer godt på det meste. Muskett med pistoldeler...artig. Kaliberet er forøvrig ikke 15-lødig som beskrevet før, men heller ca.19mm. Det rimer bedre med alder på pipen.

Stempel inni lås:



Stempler under pipen:





Varhaken sitter på påloddet støtte:


munnlader

#10
Veldig spennede Kruttnarr !! Flotte stempler. På pipen ser vi bokstavene Z E og L under. dette er et gammelt Zella stempel som bekrefter at IS må være et pipe test eller godkjennings stempel ved levering, siden Lien sin pipe har samme stempel, men Suhl produksjonsmerkninger.

Jeg har noen pistoler med Zella merkninger og kjente fort igjen ditt Zella stempel:



Jeg har markert bokstavene siden det er litt pitring på pipen, det blir ofte klarere og see, når vi gjør det slik :-)

Stempelet på innsiden av låsen blir da et Suhl mesterstempel og så har du et Zella proberings stempel på pipen, dvs det dype stempel med hammer.

Tinytim

Hvor ser du denne merkingen?
 "Merkningen er dragon merkning fra Sønnfelldske Dragon Regiment E.N.C.N.7 ="

Tinytim

Jeg har også et gammelt jaktgevær med samme pipe, det har tilsvarende ringer rundt pipa og samme type merkinger på siden, men ingen synlige avd. merkinger.

munnlader

#13
> Hvor ser du denne merkingen?
>  "Merkningen er dragon merkning fra Sønnfelldske Dragon Regiment E.N.C.N.7 ="

Hei Tinitim ! Lien hviser disse merkningene på hans spennede pipe lengere oppe i tråden. Vi diskuterer en musket pluss en pipe, dvs to forskjellige piper med merkninger;-)

Den flotte pipa til Lien som han har lagt ut lengere oppe i denne tråden:


Tinytim


Lien

Jeg ser at pipa jeg har er litt forskjellig utformet i forhold til de andre her da den ikke har pyntebånd rundt løpet, men heller 2 fliker. Den har også antydning til et smalt flatt felt på toppen som fortsetter helt til munningen. Den er kanskje noe kortere også? Den måler ca 84 cm. Den har også et nr i romertall på undersiden.


munnlader

#16
Nummeret er et produksjonsnummer / serie nummer CCXXXXIIII betyr 244, dvs dette er pipe 244 i en produksjonserie. Dette er nummering som holder kontrol på hvem som har laget hvilket våpen i produksjons rekken og hvor mange som er laget, hvor langt en er kommet mot produksjons annatllet osv. Et inventarie nummer for produsenten.

De finnes på de fleste eldre våpen fra Zella Mehlis og Suhl i Thüringen. På 1600 talls kyrasser kan inventarie/produskjonsnummer stå på Kyrrassets ytre side. Samme system ble bruk for pipene før de ble satt sammen.

Ut i fra det du har forklart om din pipe tror jeg vi snakker om slutten av 1600 tallet. Avdelingsmerkningene er 1750 årene, så vi snakker om lang brukstid.

Det finnes en del god literatur om gammelt Bøssemakeri, arbeidsmetoder og verktøy, samnt god literatur om metalkirurgi. Dette er literatur som sparer oss samlere utrolig mye penger, slik vi kan unngå og kjøpe katta i sekken:-)

krutnarr

Takk for mange gode og interressante svar og innlegg.
Som et lite sistespørsmål. Kan delene som musketten er bygget sammen av være fra tidlige musketter eller er det sikkert og visst at det stammer fra pistoldeler? ;-)

Tinytim

Den enkleste måten å finne ut det på er om du måleer lengden på låsen og sideblikket, det er   stor forskjell på pistol og muskett deler. Jeg har målene på ganske mange modeller.

krutnarr

#19
> Den enkleste måten å finne ut det på er om du måleer lengden på låsen og sideblikket, det er   stor forskjell på pistol og muskett deler. Jeg har målene på ganske mange modeller.

Der har du helt rett Tinytim. Målene er viktig og jeg burde ha lagt de ut for lenge siden.

Låseblikk: 14,2 cm
Sideblikk: 13,7 cm
Avtrekkerbøyle: 21,6 cm
Bakerste rørken: 8 cm
Mitterste rørken: 4 cm
Fremste rørken (helt glatt): 3,8 cm
Kolben er 32 cm fra avtrekker til ytterste punkt.
Kaliber: 19 mm
Løpslengde: 91 cm