Hagler i kal. .410 og Reichsrevolver i .22 Short

Started by olav, 09. January 2019 kl. 13:56:09

Previous topic - Next topic

olav

Så en snutt her om dagen av en dobbeltløpet hagle med utvendige haner i 410 kaliber . Finnes det antikke hagler i det kalibret?

Beklager hvis det bryter med reglene om svartkrutt og slikt .

Har noen hørt om Reichsrevolver anno 1880-70 som er omkamret til det jeg har forstått er den gamle 22 Short svarkrutt . Det er noe som visstnok ligger igjen etter en veldig gammel slektning uten at jeg har sett den.

Øyvind F.

> Så en snutt her om dagen av en dobbeltløpet hagle med utvendige haner i 410 kaliber . Finnes det antikke hagler i det kalibret?

Hagleammunisjon i kaliber .410 kom vel på markedet sent i 1850-årene. Dobbeltløpede hagler med utvendige haner er å få tak i, men de er kanskje ikke så vanlige i Norge?
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Huntdoc

Det er laget en del spaserstokker i det kalibret,De er sannsynligvis ulovlige da de ikke ser ut som våpen.Haglpatroner i cal 410 er å få kjøpt,og en ommøblering til svart drivstoff burde være kjøkkenbenkvitenskap.Min far avlivet en geitebukk med sin spaserstokk og rundkule,og jeg har skutt ei røy i flukt med samme spaserstokk.Stokken er nå selvsagt destruert,så nå er Norge ett bedre og tryggere sted å være for kjeltringer som ønsker å overfalle giktbrudne oldinger med stokk.huntdoc