Besøk av Politi - Kontroll i våpenskap/rom

Started by Orion, 11. October 2019 kl. 7:28:32

Previous topic - Next topic

Orion

En del av vår klubbs medlemmer har i den senere tid hatt besøk av Politiet for kontroll av oppbevaring og sikring av våpen og ammunisjon.
Jeg har selv ikke hatt besøk enda, men regner med at de dukker opp før eller seinere.
Selve kontrollen har, etter hva medlemmene sier, vært grei. De har fått varsel i god tid på forhånd, og betjenten har oppført seg helt greit. Om det har vært noe å utsette på sakene, så har de fått god tid på å rette det, før etterkontroll kom.
Men, noen har fortalt at betjenten noterte ned våpen-nummer og andre data på antikke våpen!?
Er dette noe vi må godta? Jeg mener de kan jo opprette sitt eget "register" over disse våpnene, uten at vi er klar over det. Det trenger jo ikke bety noe negativt for oss, men er det registreringsfritt, så skulle man tro at de ikke hadde noe med disse data i hele tatt?
Noen som har synspunkter på dette?

Torgeir

Da jeg for en tid siden bestilte løpsliner til en Winchester 73 hos Brownells måtte jeg oppgi våpennummeret slik at de igjen kunne gi dette til politiet. Bare sånn for å dokumentere eller sannsynliggjøre at våpenet var antikt, fikk jeg inntrykk av. Men det kan vel være noe av det samme som foregikk der. Vanskelig å se hva slags nytte de skal ha av et slikt register, om det ikke er med tanke på en mulig kommende innstramming.
Torgeir

Mr. Pitt

Grunnen til at de noterer nummer på antikke våpen, er at de ikke har peiling, de er blanke i våpenkunnskap.
At politiet kommer med 48 timers varsel synes jeg er greit nok, men ikke når de plutselig står på døra og skal kontrollere, som jeg opplevde for snart to år siden.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

TMB

Politiet har hjemmel i loven når de står på døra di uanmeldt. Så jeg vil anse at dette med varsel er gjort av rein høflighet for de som måtte få beskjed om kontroll.

Dette med at politiet er blitt mer obs på antikke våpen er muligens en årsak av at det omsettet hypping og mye antikk våpen over finn.no. Og en slik synlighet for antikke våpen vil så klart medføre en større fokus på dette område. Det er blitt mer allmenn eie. Men de kan jo ikke løpe ned dørene hos alle for å sjekke, så vi som er aktive i skytterlag, svartkrutt klubber og jegere etc, må nok bare forvente oss slikt.

Jeg gikk igjennom den store jobben med å importere og registere ei 1885 winchester highwall i ukurant kaliber, da den var produsert i 1900. Kun for å slippe å diskutere med politiet om de skulle komme på besøk. så om de kommer nå, ja, da skal jeg sette på kaffen, ta en god prat med dem. Så de veit, vi er folk vi også. :ok:
Og så får de se på "jakt" rifla i .32-40 som det ikke lar seg skaffe ammo til... :-D

Roy-Terje Kjoberg

Hvor har du funnet hjemmelen for at politiet kan troppe opp uanmeldt for å kontrollere privatpersoners våpen og ammunisjonsoppbevaring?
Mer samler enn skytter.


Roy-Terje Kjoberg

Hvis du leser litt nøyere så ser du at dette ikke er trådt i kraft. Står gjentatte ganger på gul bakgrunn over hovedteksten.
Mer samler enn skytter.

Terje A

#7
Stemmer det, hva mer står det der da???? Kanskje gå til opprinnelig kunngjort versjonen?


dinsdale

Sakset fra odelstingsproposisjonen for §30:

Femte ledd vidareførar gjeldande heimel i gjeldande våpenlov § 27 a. Dei nærare vilkåra for å kunne krevje tilkomst til privat bustad vert fastsette i forskrift.

Senterpartiet fremmet forslag om å innlemme kravet til 48 timers forhåndsvarsel i lovparagrafen, dette ble nedstemt.

Meningen til lovutvalget var å fastsette betingelsene for kontroll i forskrift. Dette er da hjemlet i §41 punkt 28, "...vilkår for å krevje tilkomst til privat bustad".

Loven er vedtatt, men den er ikke trådt i kraft ennå(sanksjonert).