M1821-hagle

Started by anvil, 21. August 2021 kl. 8:34:05

Previous topic - Next topic

anvil

Denne modellen, Kongsberg Våpenfabrikks første geværmodell, interesserer meg. Totalt skal den være laget i ca 480 eksemplarer. Det finnes nokså mange av den siste forandringsmodellen, M1821/41/51. Originalen med flintlås er kun kjent i 3 eksemplarer: En på FMU, (uten serienummer eller annen stempling, kan kanskje være en forsøksmodell?), 2 hos private samlere, hvorav den ene  har uoriginal hane. Den første perkusjonsmodellen, M1821/41,  finnes på FMU, i tillegg er det kjent en hos en privat samler.
Det lokale museum her, Lågdalsmuséet, har noe gamle våpen i sitt magasin, også 3 av KV's første gevær. Fra før vet jeg at 2 av dem er M1821/41/51, men var usikker på den tredje. Nylig fikk jeg komme inn i magasinet, da viser det seg at den tredje er en M1821/41. Dvs. at det VAR en -/41, som av en eller annen person er bygget om til verdens lengste munnlader haglegevær!  Mulig jeg tar litt hardt i, men pipa er faktisk 133 cm lang! Så jeg måtte opp på gardintrapp for å få med hele geværet!  Pipe og stokk er skjøtt omtrent midt på den gamle pipa. Det er satt på nytt haglesikte litt foran der klaffsiktet var, sporet etter det er dekket med en påloddet plate. Originale rørken, det midtre og fremste, er flyttet framover, slik at våpenet har vært utstyrt med ladestokk i full lengde.  Litt av ei hagle kan en si!

Tinytim

Morsom sak Svein, den har jeg ikke sett tidligere, og det er nok ikke mange av denne varianten heller.
Nå gleder jeg meg til vår "lille" 1821 jubileumsutstilling i september. Det er synd at det er så få som får anledning til å delta grunnet korona restriksjoner.