Verdivurdering: Larsen Hane-hagle , dobbeltløp kal 12. Kolbe i flammebjørk.

Started by LasseFos, 04. January 2022 kl. 11:38:54

Previous topic - Next topic

LasseFos

Hei,

Jeg skal selge en hagle (Verdivurdering: Larsen Hane-hagle , dobbeltløp kal 12. Kolbe i flammebjørk) for min svigerfar. På markedet ser jeg at det ikke er lov å be om bud, men jeg har jo ikke snøring på verdi her. Svigerfar tror den er verdt noen tusen pga. årgang, historikk osv. Den har ligget ute på forumet for lenge siden (2017) og dette var annonsen han da skrev:

"Selger en Larsen Hane-hagle , dobbeltløp kal 12 , med kolbe i flammebjørk , antagelig et resultat av at den var gjemt ute i skogen i Søndre Land under krigen ! I søndre Land var det jo så mange fin-snekkere. Har hørt at det er årsak til materialvalget! Fantastisk god å skyte med! Litt rust men ikke værre en at jeg har skutt med den nå nylig. Men jeg er gått ut på dato og skal tvangs flyttes til leilighet, derfor må jeg rydde. Har fem Nittedal grønne svart krutt patroner igjen .De følger med. Hagla er registrert men den er garantert laget før 1890, så registeret sier den kan selges fritt."

Er det noen som har et forslag på hva jeg kan legge ut denne på markedet her for? Har lagt ved noen enkle bilder.

Cap'n Redneck

Det som vil påvirke prisen mest er om den er blitt avregistrert siden 2017...
Har den noen merking som dokumenterer at den er laget/solgt av Larsen?
Har den noen merking som dokumenterer at den er laget før 1890?
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

LasseFos

Takk for gode svar, Redneck! Jeg må grave litt mer info, skjønner jeg.

Trond

Dette er antagelig ikke en Larsen hagle, men antagelig et belgisk standardvåpen enten solgt gjennom Larsens Våpenforretning i Kristiania etter 1887 eller solgt gjennom Larsen Kristiania før dette eller gjennom butikken i Drammen. Er det et våpen solgt gjennom Larsens våpenforretning etter 1887 er verdien tilnærmet 0. Er den solgt i Kristiania før dette eller i Drammen kan den ha en begrenset verdi.

Hva er teksten mellom pipene, det er det som avgjør!