Perkusjonsrevolver med alvorlig timingproblem

Started by tjtofte, 24. February 2022 kl. 16:20:00

Previous topic - Next topic

tjtofte

Har en relativt ny rustfri Pietta Remington 1858. Overtok den fra en venn. Svært lite brukt. Etter nærmere sjekk oppdaget jeg at sylinderen låser et øyeblikk for tidlig på alle kammer. Det betyr skjev inngang i løpskonen og skjevt anslag på nippelen. Slik jeg greier å tolke feilen synes det å være at sporet til låsehaken er frest ut for langt til høyre (sett ovenfra) i rammen. Jeg har også en aftermarket tønne i .45 Colt. Samme skjevhet her slik at det ikke er tønnen som er frest feil. En løsning på problemet vil da kunne være at sporet i rammen åpnes mot venstre og tilsvarende fylles på høyre side. Det vil følgelig gi litt for kort hand og litt problem med timing. Kanskje også feilplassering ift avtrekker og hane.

Er det noen som kjenner en børsemaker som kan håndtere en slik jobb?

Cap'n Redneck

Du kan ta kontakt med børsemaker Dag Ole Ward.  Han er faglærer på børsemakerlinja på Støren.
Han kan evt. også henvise deg til en børsemaker med "revolverkompetanse" nær deg.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......


nevS

Kjøp et repsett fra Gros våpen,
Hun har deler til mange av pietta revolvere, frembringer er antagelig slitt og da vil du få dette problemet.
er bare skruing om det er slitte deler
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

tjtofte

Takk for innspill, men det er nok ikke det som er feil her. Handa er lang nok og fører tønna helt rundt til bolten klikker fint i lås i tønna. Det er bare det at tønna ikke har kommet langt nok når det skjer. Må nok et stykke børsemakerarbeid til og jeg tenkte at i svartkruttmiljøet kunne det være noen som hadde kjennskap til børsemakere med særlig interesse og erfaring mede den noe grove mekanismen vi snakker om her. Er ikke akkurat som innmaten i de tunede Smith'ene mine.

 :)

runastav

Hei tjtofte!
Av omtrent alle replika perk/patron revolvere jeg har hatt den glede av og håndtere opp gjennom mange år så har jeg vel til gode og innspisert en som linjerte perfekt cylinder/løp! Et unntak er den Rogers&Spenceren lagd av Feinwerkbau som en kompis har. Mine 2 Pedersoli match revolvere Rogers&Spencer og Reminton 1858 linjerer ikke perfekt de heller nei, men upåklagelig presisjon!. Så min mening er at dette ikke betyr så mye, en fin overgangskonus er jo meget viktig.
Helsing Runar

tjtofte

Takk!👍
Neida, det smeller hver gang, men niplene blir slått skjeve. De kan forsåvidt enkelt byttes, men det napper litt i ryggmargen...
En liten åpning av overgangskonusen er en enkel jobb med fresen, men jeg har ikke gjort det enda i påvente av et evnt napp hos en fagmann.