Kammerlader M/1846/55 - boret løp

Started by Hallgeir, 06. March 2022 kl. 19:36:13

Previous topic - Next topic

Kammerlader boret opp til hagle - føler meg litt lurt....

Pris?
0 (0%)
Hvor ofte finner man kammerlader ombygget slik?
0 (0%)

Total Members Voted: 0

Hallgeir

Har nettopp kjøpt en kammerlader (M/1846/55 Herzberg) som viser seg å være boret opp til hagle (slett løp) Geværet er nummerlikt og i god Stand. Baksiktet modifisert til å passe for hagleskyting.
Var det vanlig å forandre disse flotte geværene til hagler?
Hva vil et slikt gevær være verdt?
Kjøpt på Finn.

willer

Legger du ut bilder av den så får du nok svar,og ja de dukker opp rett som det er som hagler

Hallgeir

Noen bilder:

Cap'n Redneck

Er døllebajonetten også nummerlik med geværet?
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Hallgeir

Nei dessverre, den har nummer 8837 og stempel K med krone.
Er i god stand og passer perfekt på geværet.

Cap'n Redneck

OK.  Hvis du har betalt "rifle-pris" for en glattboret kammerlader kan jeg godt forstå at du føler deg lurt.  Dette er helt klart grunn til å heve kjøpet om ikke selger opplyste om det.  Eventuelt gir det grunnlag for å kreve et avslag i pris.
Hvor mye det forringer prisen er det store spørsmålet....?

Som regel har kammerladere oppboret til hagle også fått løpet nedkortet og stokken kappet til halvstokk.

På plussiden er å anføre at du har en flott Herzberg, som kun skiller seg fra original militær ved baksiktet og det oppborede løpet.  Bajonetten er vel også verdt 1500 kroner i seg selv. 



Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Hallgeir

Betalte ikke full pris, men antok at det var på grunn av baksiktet.
Hadde vel ikke kjøpt om jeg visste at den var boret opp.
Men.. geværet er flott, bortsett fra baksiktet og opp boringen er det urørt.
Blir vel å sjekke litt bedre neste gang, min egen feil😔
Med bajonetten er det ok👍

Roy-Terje Kjoberg

Boringen er en del av historien til børsen. Et våpens historie kan for mange være like så interessant som urørt/skytbart er for andre. For et gevær til bruk på småviltjakt var det mer praktisk med et haglegevær enn med et som sendte avgårde et enkelt prosjektil.
Mer samler enn skytter.

Fagerstad

Ein måte å kanskje vurdere verdi på er kor mykje ein kan få for dei intakte delane som eit delevåpen. Folk som er ute etter delar er ofte litt desperate  ;)