M1685 flintlåsvåpen -Historie

Started by Oluf, 02. January 2023 kl. 17:16:31

Previous topic - Next topic

Oluf

Har en munnlader som ble funnet gjemt i veggen på slektsgården min, som trolig har vært der siden seint på 1800-tallet. Fikk hjelp her på forumet til å identifisere den til å være en dansk/norsk militær muskett. Kanskje en M1685.
Hadde vært interessant å visst litt mer om historien her. Har lest endel om dansk/norsk militærhistorie fra den tiden i det siste. Men ikke funnet så mye om hvilke våpen som ble brukt.
Lurer på hvor lenge det er sannsynlig at denne musketten ble brukt i militæret? Når sluttet hæren å bruke flintlårvåpen? Og hvordan/når havnet disse hos sivile? Veit om en slektning på gården som var soldat tidlig på 1800-tallet, kan det være noe han har fått med seg?
Om noen har forslag til litteratur som er relevant tar jeg gjerne imot tips der;) Har lest «skyting med gamle våpen» og «norges kriger». Ole-kristian

Rittmester

Hei! Du bør definitivt skaffe deg boken "Skytevåpen benyttet av Forsvaret før 1859" der står det mye om hvilke skytevåpen som ble brukt fra tidlig 1600-tall frem til 1859.

munnlader

Flott! Spennende om du legger ut bilder av hele musketten fra begge sider, over og under  :)

Oluf

Takk for flott boktips, det skal jeg sjekke ut;)
Skal ta bilde av heile musketten når jeg har den framme neste gang.