Dansk RB-karabin m/1867

Started by Harald, 09. June 2023 kl. 15:26:29

Previous topic - Next topic

Harald

Hei!
Noen der ute som er lykkelig eier av en dansk rolling block-karabin for kavaleriet m/1867? Ved munningen skal det (i alle fall på noen av dem) være en spesiell kornbeskytter. Hadde vært supert med et par skarpe bilder av kornbeskytteren, og forhåpentligvis noen strategiske mål også. Skjerm-bildet er rappet fra: https://www.militaryrifles.com/denmark/remington + Arma Dania.
Mvh Harald.

IMG_1008.jpeg

 


Harald

Hei. Det dukka opp to bilder av kornbeskytteren, denne utgaven med reimfeste. Mange takk til RB-entusiast Ole i Danmark. Mvh H.

IMG_1077.jpeg

IMG_1076.jpeg 

runastav

Kjekt med likesinna over grensene ;)
Helsing Runar

Harald

Nå viser det seg at karabinen min er brukt av den danske marinen som linekaster-gevær. Foran på pipa er det slått gjenger. Fra dansk hold opplyses at en linekaster-innretning skal skrus fast foran på pipa. Innretningen ligner på en lyddemper. Hadde vært flott om noen kunne dele informasjon om linekaster-karabinen, bilder, tegninger eller henvisninger til litteratur om geværet. Mvh H.

IMG_1101.jpegIMG_1102.jpeg   

Harald

#4
Hei igjen.
Forleden dukket det opp svært interessante opplysninger fra «Ole» i Danmark.

Det viser seg at Søeartilleriet «på Holmen» høsten 1930 laget en modell for «Dansk Linekastingsapparat» med utskytningsrør («Raketbæger»). Utgangspunktet er marinens ingeniørmodell av 11 mm Remington-karabin M.1867, påmontert et 270 mm langt «Raketbæger» i gjengene foran på pipa. Det er dokumentert at ca. 207 karabiner i nummerrekken mellom 1048 og 4941 ble endret i perioden 1930-1933.

I folkeopplysningens tjeneste, gjengir jeg et foto fra en grundig artikkel om emnet i det danske «Våpenhistorisk Tidsskrift». På bildet kan vi se karabinen med «Raketbæger», rakett, «stjert» av 2 mm «engelsk Flyvemaskinewire», og linekurv med sele. Kurven inneholder ei eske med 160 meter «vensreslaaet Hampeline af 4 mm Diameter».

Mange takk til våre danske venner som bidro til å løse dette, for meg, lille mysterium! Mvh H.

IMG_1306.jpeg
Kilde: VHT 9/89.

Harald

Hei igjen.
Da vi kom heim fra en liten ferietur, lå det mer info fra Hunters House i postkassen. Hjertelig takk til HH!
Kilde: https://huntershouse.dk/kat2965-Antikke-geværer-med-samlertilladelse/ Mvh H.

IMG_1312.jpeg