Sentertent 6-linjers (18-lødig) Lunds med annet baksikte og kappet pipe

Started by BoredCop, 04. August 2023 kl. 12:34:40

Previous topic - Next topic

BoredCop

Beklager vag post og ingen bilder, jeg tenkte ikke over at børsa kunne være spesiell før etterpå og var dessuten opptatt av å la noen ungdommer prøve min egen Kammerlader.

En kar på skytebanen i går hadde en 18-lødig Kammerlader med Lunds ombygging til patron, den var en eller annen gang blitt videre omgjort til sentertenning. Jeg fikk kikke litt på den, det så for meg ut til å være gjort for lenge siden. Han brukte en nedkortet kaliber 16 haglepatron hylse for å kunne skyte med den. Jeg så ingen produsentmerker pga rust, men den hadde damask pipe. Pipa var kappet til nesebåndet omtrent, stokken var i original stand. Trebånds, lang rifle. Baksiktet var snodig, original 1855 siktefot med et slags klaffesikte montert i stedet for vinkellamellen, jeg tror det var oppslag for to eller tre avstander.

Avdelingsmerking på kolbekappen, jeg mener det var Bergenhusiske.

Jeg så ikke nøye nok etter til å vite hvilken grunnmodell dette egentlig var.

Ombyggingen ligner altså på det som ofte ble gjort med 4-linjers Lunds da de ble solgt til skytterlag, men på en eldre modell i grovt kaliber og med et baksikte jeg ikke har sett før. Noen som har peiling? Bygdekreasjon eller billig skytterlagsgevær i sin tid?

willer

Uten bilder er det umulig å si noe sikkert men mest sannsynlig en bygdekreasjon

Mr Hanssen

Det er vel en 1855/67 Lund.
Gå inn på kvf.no, så finner du bilder av den der i randtennings utgave.

BoredCop

Ja, den har nok vært en 1855/67 før videre ombygging til sivilt bruk- men med damaskpipe så er den vel opprinnelig en 1849 eller eldre fra enten Liege eller Hertzberg? Spørsmålet var mest om det finnes noe kjent mønster eller type ombygging av disse i forbindelse med salg til skytterlag, slik som med de mange sentertente 4 linjers Lunds geværene med kappet munning og omgjort baksikte, i og med at dette antakelig er gjort omtrent på samme tida og kan se ut som lignende modifikasjon?

Fagerstad

Viss det er ein M1855 Lund for hæren så er det lite truleg at det finst særleg informasjon om desse. Men det hadde vore kjekt med bilde 😉

BoredCop

Skal se om jeg treffer på samme karen igjen, og i så fall spørre om jeg kan ta noen bilder. Der og da var jeg mest opptatt med å lade for folk som ville prøve kammerladeren.