Identifisere en gammel rifle

Started by Johnson966, 25. September 2023 kl. 7:37:33

Previous topic - Next topic

Johnson966

Hei,

Jeg har arvet denne av min bestefar og er nysgjerrig på hvilket våpen det er. Jeg lurer også på om den er ekte eller ikke. 

Mvh,

Alexander Johnson 

willer

Den er nok ekte men du må legge ut bilder av høyre side og med bra bilder av låsen

Johnson966

Her er det flere bilder.

Cap'n Redneck

Siden denne har et helt enkelt skur som baksikte, og persiske tall slått inn i kolbehalsbeslaget, våger jeg å gjette på at den er glattboret og ca. kaliber .60" (15mm)?

Det er isåfall en tidligere militær perkusjonsmuskett, utlevert til kolonitropper.
Den er basert på den britiske militære Enfield P/1853 perkusjonsriflen. 
P/1853 var riflet i kal. .577" (14,7mm) og utstyrt med et mer avansert baksikte.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Johnson966

Hei,

Ja det stemmer at den er at den er glattboret og løpen er 20mm, så kaliberet stemmer sikkert. Takk for informasjonen :)

Kiwi

Dutch East India pattern musket

Glattboret kopi av en P53 Enfield. "Leaping Lion" trademark på lås


Johnson966

Ah, jeg var nysgjerrig på symbolet,  såg ut som en Gekko med armene kysset for meg :) Takk for oppdateringen, kjipt at den ikke er original da. Då blir den hengende på veggen :)

Johnson966

Jeg har søkt etter Dutch East India pattern musket og leaping lion men finner ikke en som er like min.
Jeg har funnet ny merker og jeg `tror` jeg fant litt sot i løpet.

Jeg vet ikke hvordan jeg kan sjekke om den er plombert, har lagt med bilde av avtrekkeren, kanskje noen her kan se om den er ekte eller ikke 😀

Jeg er også nysgjerrig på hva den er verdt, fikk bud på 1800kr men takket nei.

Takk på forhånd, jeg setter pris på alt informasjon om geværet 😀

festus

Britiske godkjenningsstempler på løpet, VR er dronning Victoria (Victoria Regina).
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling