Vurdering?

Started by Arnfinn63, 17. October 2023 kl. 11:01:08

Previous topic - Next topic

Arnfinn63

Kongsberg eller Husqvarna ?
Ny eller gammel modell?
Gjerne en prisvurdering
Fikk så god hjelp med den andre at jeg prøver denne også

Cap'n Redneck

Låskassen er av sivil haglemodell, ikke en konvertert militær låskasse, basert på utformingen av avtrekkerbøylen.
Uten en "H" eller en kronet "K" innstemplet noe sted er det vanskelig å fastslå hvem som har produsert denne.
Er det ingen merking på toppen av løpet, der det er åttekantet?

"Sikringshanen" med den ekstra knasten som må trykkes ned for å få spent hanen tilsier at dette våpenet er produsert etter 1890 (og beregnet på røyksvak ammo.) og således er reg.pliktig ved evt. videresalg.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Arnfinn63

Quote from: Cap'n Redneck on 17. October 2023 kl. 15:59:11Låskassen er av sivil haglemodell, ikke en konvertert militær låskasse, basert på utformingen av avtrekkerbøylen.
Uten en "H" eller en kronet "K" innstemplet noe sted er det vanskelig å fastslå hvem som har produsert denne.
Er det ingen merking på toppen av løpet, der det er åttekantet?

"Sikringshanen" med den ekstra knasten som må trykkes ned for å få spent hanen tilsier at dette våpenet er produsert etter 1890 (og beregnet på røyksvak ammo.) og således er reg.pliktig ved evt. videresalg.
Takk for svar.  Skal sjekke om jeg finner merking

Arnfinn63

Quote from: Arnfinn63 on 17. October 2023 kl. 16:26:38
Quote from: Cap'n Redneck on 17. October 2023 kl. 15:59:11Låskassen er av sivil haglemodell, ikke en konvertert militær låskasse, basert på utformingen av avtrekkerbøylen.
Uten en "H" eller en kronet "K" innstemplet noe sted er det vanskelig å fastslå hvem som har produsert denne.
Er det ingen merking på toppen av løpet, der det er åttekantet?

"Sikringshanen" med den ekstra knasten som må trykkes ned for å få spent hanen tilsier at dette våpenet er produsert etter 1890 (og beregnet på røyksvak ammo.) og således er reg.pliktig ved evt. videresalg.
Takk for svar.  Skal sjekke om jeg finner merking
Der fant jeg ja
Husqvarna våpenfabrik
Er det mulig å sette en pris på en sånn?
Jeg er helt grønn på gamle våpen

Cap'n Redneck

Min personlige vurdering, basert på bildene og at våpenet er reg.pliktig, er at det er i så dårlig stand (rust, sprekker i kolben fylt med kitt/formtre) at verdien ligger i delene.
Forskjeftet ser brukbart ut og kan plukkes av og selges for noen hundrelapper.
Om du får demontert sluttstykket, hane, avtrekker og slagfjær, likedan.
Løp og tom låskasse kan leveres til Politiet for destruksjon.

Får du spent hanen og åpnet sluttstykket?  Tilstanden på løpet innvendig har alt å si for noen som evt. skulle kjøpe denne hagla for å skyte med den.  Jeg ser det mangler en skrue i sluttstykket som skal holde tennstiften på plass.  Hvis tennstiften også mangler kan det være tegn på at en tidligere eier har "deaktivert" våpenet fordi det ikke bør skytes med.
Jeg ser ikke verdi over 500 kroner i denne, verken komplett eller solgt i deler.

Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Arnfinn63

Quote from: Cap'n Redneck on 18. October 2023 kl. 13:14:10Min personlige vurdering, basert på bildene og at våpenet er reg.pliktig, er at det er i så dårlig stand (rust, sprekker i kolben fylt med kitt/formtre) at verdien ligger i delene.
Forskjeftet ser brukbart ut og kan plukkes av og selges for noen hundrelapper.
Om du får demontert sluttstykket, hane, avtrekker og slagfjær, likedan.
Løp og tom låskasse kan leveres til Politiet for destruksjon.

Får du spent hanen og åpnet sluttstykket?  Tilstanden på løpet innvendig har alt å si for noen som evt. skulle kjøpe denne hagla for å skyte med den.  Jeg ser det mangler en skrue i sluttstykket som skal holde tennstiften på plass.  Hvis tennstiften også mangler kan det være tegn på at en tidligere eier har "deaktivert" våpenet fordi det ikke bør skytes med.
Jeg ser ikke verdi over 500 kroner i denne, verken komplett eller solgt i deler.
Tusen takk for svar. Det hjelper godt