Winchester 1886 45-70

Started by JAD, 18. October 2023 kl. 13:50:53

Previous topic - Next topic

JAD

Hei!
Noen som har forslag til ladninger til denne?
Winchester 1886 45-70 produsert i 1889.
Denne har fått linet pipe med 1/28 twist en gang før jeg fikk tak i den.
Har forstått det slik at originalt fikk 45-70 1/20 twist og 45-90 1/32 twist, vil det da være fornuftig å bruke lettere kuler enn 405/500grs?

Det jeg har tilgjengelig av komponenter er:
- sveitser No 3 (2FG)
- 500grs og 405grs blykuler
- Avispapirskilling
- Pappskilling
- Spg kulefett
- Starline hylser
- Large rifle tennhetter
- Ladepresse m/ die, osv..

Ser det er flere innlegg her inne angående lading av 45-70 men siden det er annen twist på pipa enn originalt tenkte jeg det kunne være lurt å høre med ekspertene her inne.

Rifla er forøvrig i veldig god stand, tight og fin😊

Mvh Jonathan

Not a valid attachment ID.IMG_3560.jpegIMG_3561.jpegIMG_3562.jpegIMG_3563.jpegIMG_3564.jpegIMG_3565.jpegIMG_3566.jpegIMG_3570.jpegIMG_3571.jpeg]
" src="https://forum.svartkrutt.net/index.php?action=dlattach;attach=8126;type=preview;thumb">

Cap'n Redneck

Om du skal lade ammo som skal mate fra magasinet og inn i kammeret er det viktig at kulene har flat nese ("flatspiss").  Spisse eller rundnesede kuler kan forårsake detonasjon i magasinrøret under rekyl ved at de setter av tennhetten i patronen foran.
Dernest vil total patronlengde være en begrensning ved mating fra magasinet.

Om du lader ammo for å mate dem enkeltvis direkte i kammeret kommer du unna problematikken med evt. spisse / rundnesede kuler, og du kan muligens tillate deg å lade patroner med litt større totallengde.

En moderne .45-70 hylse vil normalt romme ca. 65 grains med svartkrutt.
Eksakt mengde krutt er ikke så nøye; det er kulelengden og total patronlengde som avgjør hvor mye krutt det er plass til. 

Det kan lønne seg å eksperimentere med komprimering av kruttet.  Dette kan oppnås ved å drysse kruttet sakte gjennom et laderør (drop-tube) ned i hylsa.  Man kan også lage seg et stempel av en passende bolt og komprimere kruttet med ladepressa.  Unngå å komprimere kruttet samtidig med at du setter kula og krymper denne.  Det kan deformere kula.
Max. komprimering av kruttkolonnen bør ikke være mer enn 3-4mm.
Sveitsersvartkrutt fungerer ofte bedre med mindre komprimering enn f.eks. tysk svartkrutt.

1-28" riflestigning er vel sammenfallende med Springfield Trap-Door, og den ble brukt med 405 grains kuler fra 1873 og 500(+) grains kuler fra 1881.  Nå er ikke 1886 Winchester noe utpreget langholdsvåpen så jeg vil anta at du får best presisjon og funksjon med flatnesede kuler fra 300 til 400 grains.  Kun prøver & forsøk vil vise.

Dimensjonene på løpet og kulene har også stor betydning.  Om løpet måler .458" bør kulene måle .459".
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

BoredCop

Jeg har en 1886, men av litt nyere dato fra 1909 eller deromkring. Også i .45-70.

Disse kan ha litt lengre patroner enn standard for kaliberet, men siden løpet på din er endret vet vi ingenting om hvordan kammeret ser ut. Kanskje har du masse friflukt for lange kuler, eller kanskje butter det mot riflingen hvis du ikke holder deg til standard patronlengde.

1886 ble som kjent også kamret for .45-90 og andre lengre kreasjoner, men der kan være noen små forskjeller som likevel forhindrer lange patroner i å mates via magasinet. Har testet litt i min rifle, der ser det ut som en .45-90 ikke vil kunne puttes inn gjennom ladeporten inn i magasinet uten å ta ut litt gods i "innersvingen" i forkant av ladeporten. Siden din er fra svartkrutt-tida kan det godt hende låskassen var standard tilpasset lange patroner, det vet vi ikke.