Identifisering

Started by Vitty, 20. October 2023 kl. 11:02:25

Previous topic - Next topic

Vitty

Hei,

Jeg må på forhånd beklage at jeg ikke har flere bilder, men dette er våpen som i hui og hast be levert inn til oppbevaring hos politiet ifbm. at disse ble funnet på et loft ifbm. et dødsfall.

Vi har et ønske om å beholde noen/alle våpnene da vi ser noe av dette sannsynligvis stammer fra en familiegård også ønsker vi å bevare noe historie.

Jeg har på forhånd gjort litt egen research med følgende informasjon:

fra venstre

1. Merket med Steyr M1886. Muligens steyr Mannlicher? Denne er plombert.
2. Lee enfield. Modifisert "sporterized". Mistenker no1 mk3, men noen mente at løpet var så kort at dette kunne være en cavalry carbine. Innspill?
3. Beretta 12 gauge enløps foldehagle. Har informasjonen jeg trenger på denne strengt tatt.
4. Denne er merket med Larsens. Jeg har sett litt på forumet her at dette kan være snakk om en flobert salongrifle, eller fra den opprinnelige definisjonen av "salongrifle" der man bare bruker tennhette med .22 prosjektil. Eikenøtt er det vel noen som kaller det. Står svært lite på den. Her er det vel mest interessant hvis det er mulig å sannsynliggjøre eller helst bevise at denne kommer fra før 1890.
5. Dette tror vi også er en flobert salongrifle. Samme problemstilling som på den forrige, men her har vi ikke klart å finne noen merker i det hele tatt. Mulig man finner ved å demontere.
6. Dette tror vi er en Husqvarna. Merket med nitro 30-06 så kaliberet er greit. Mistenker det kan være en 1600. Her har vi forsåvidt informasjonen vi trenger
7. Denne er merket med k815. Etter mye om og men tror jeg det er snakk om en Carcano K815. Denne er plombert.

Screenshot_20230112_125556_Gallery.jpg

Lien

1 er en steyr kropatchek laget for hæren i Portugal. Mannlicher drev med egne prosjekter på denne tiden.

Rustrøyk

Når det gjelder salongriflene er disse svært ofte produsert i Liége, Belgia. Den enkleste måten å tidfeste disse på (med mindre datoen er stemplet inn), er å se etter en "ELG" stempling i en oval, enten med eller uten krone over sirkelen. Har den krone, så er den trykkprøvet etter 1893, og dermed er ikke børsa antikk.
Har "ELG ovalen" ikke krone (pre 1893), så kan man se etter stempel med enkeltbokstaver med stjerne eller krone over. Dette er inspektørmerket. Har du krone, så er børsa eldre enn 1877. Har du stjerne så er den trykkprøvet etter 1877.
Håper at dette kan hjelpe. Det finnes oversikter over stemplinger på nettet. Bare søk på "Belgian proof marks" og du finner plenty informasjon.

Vitty

Quote from: Lien on 20. October 2023 kl. 16:13:171 er en steyr kropatchek laget for hæren i Portugal. Mannlicher drev med egne prosjekter på denne tiden.
Herlig. Da var det oppklart😁 tusen takk
Quote from: Rustrøyk on 20. October 2023 kl. 18:20:18Når det gjelder salongriflene er disse svært ofte produsert i Liége, Belgia. Den enkleste måten å tidfeste disse på (med mindre datoen er stemplet inn), er å se etter en "ELG" stempling i en oval, enten med eller uten krone over sirkelen. Har den krone, så er den trykkprøvet etter 1893, og dermed er ikke børsa antikk.
Har "ELG ovalen" ikke krone (pre 1893), så kan man se etter stempel med enkeltbokstaver med stjerne eller krone over. Dette er inspektørmerket. Har du krone, så er børsa eldre enn 1877. Har du stjerne så er den trykkprøvet etter 1877.
Håper at dette kan hjelpe. Det finnes oversikter over stemplinger på nettet. Bare søk på "Belgian proof marks" og du finner plenty informasjon.

Skal se om vi kan komme å ta en titt på de så vi får sett litt nøyere på de. Takk for svar.